17. aprill 1997
Jaga lugu:

Miks peab kevadel autot hooldama?

Sõidutingimuste paranemise tõttu võib näida, et talv läbi liikunud auto on sama heas korras kui sügisel. Tegelikult jättis talv sõidukile oma jälje. Pakase käes käivitamine ja mootori aeglane soojenemine vanandas mootoriõli. Amortisaatorid olid külma käes jäigad ja tekitasid auklikel teedel nii suuri jõudusid, et rataste seadenurgad võivad olla muutunud. Libedusest tingitud nõrkade pidurdamiste või kauase seismise tõttu võis mõne piduri kolb silindrisse kinni jääda, mille tagajärjel hakkab auto pidurdamisel kõrvale kiskuma.

Kindlasti tasub järele vaadata, kas pidurivoolikud ja rooliliigendite kummikatted ei ole pragunenud. Esiveoga autol võis jäätunud lumi vigastada kardaanliigendite ümbriseid. Kui nende pragusid õigeaegselt ei märgata, tuleb hiljem ümbrise asemel kogu liigend välja vahetada.

Ülaltoodule lisanduvad talvise sõidu harilikud tagajärjed. Kere põhja all ja rattakoobastes on rohkesti soolast pori, mis põhjustab seda kiiremat metalli korrodeerumist, mida soojemaks ilmad lähevad. Seestpoolt hakkab auto kere roostetama niiske põranda tõttu. Kere väliskülgedel arenevad roosteplekid liiva ja killustiku täkkest.

Talvehooajaks valiti paljudele autodele väiksema viskoossusega õli, et mootorit oleks hõlpsam käivitada. Kui ilmad soojenevad, võib vedela õli tase kulunud mootoris langeda. Õli sage juurdevalamine selle vahetamise vajadust ei väldi, sest kaua töötanud õlist eraldub mitmesuguseid sadestusi, mis jätavad kas kolvirõngad kinni või ummistavad õlikanaleid. Mineraalõli tuleks talvise sõidu tõttu enne harilikku tähtaega välja vahetada ka täiesti korras mootoritel.

Kui antifriis on kaua vahetamata, siis sedagi tööd on mõistlik teha kevadel. Vananenud antifriis korrodeerib radiaatori joodist või muid jahutussüsteemi osi lekke ilmnemiseni. Kasulik on vahetada ka palju aastaid kasutusel olnud pidurivedelik.

Osa auto kevadisest korrastusest on mõistlik teha ise. Hooldejaamale ei saa loota näiteks kere sisemuse kuivatamise osas. Niiskete vaipade ja mattide tuuldumine nõuab rohkesti aega. Enne hooldusse minekut peske auto puhtaks, et kõik parandamist vajavad kohad nähtavaks muutuksid. Kui keskmine temperatuur on tõusnud viie kraadi lähedale, seatakse vanemat tüüpi mootoritel õhuvõtt suviseks.

Et hooldus võtaks vähem aega ja lisaks riketele saaks kõrvaldatud ka nende tekkepõhjused, on kasulik informeerida tööde vastuvõtjat kõigist märgatud häiretest ja nende ilmnemise tingimustest.

Jaga lugu:
Hetkel kuum