11 mai 1997

Laevad võõra lipu alla

Põhjuseks on Rootsi merelaevanduse kiiresti halvenenud konkurentsiolukord. Transpordiminister Ines Uusman on lubanud enne suve valitsuses merelaevanduse olukorda parandavad otsused vastu võtta, arvestades, et Euroopa komisjon lubas hiljuti Euroopa Liidus maksta laevafirmadele küllalt suurt riiklikku toetust.

Aastail 1994--1996 suurenes Rootsi lipu all sõitvate laevade arv 227-lt 256-le. Muutus toimus aga selle aasta esimeses kvartalis, kui Holland ja Norra tegid maksusoodustusi nii laevafirmade kasumitele kui ka meeskonnakuludele.

Rootsi reederiliidu andmetel on meeskonnakulud nüüd Rootsis kaks korda suuremad kui Norras.

Aastail 1995--1996 umbes 540 miljoni Eesti krooniga kahjumis olnud Nordström & Thulin loodab sel aastal taas kasumisse jõuda. Kuid kartes, et suured maksud söövad tulevased tulud ära, kaalub ka N&T välismaale kolimist.

Rootsi on maailma ainuke meresõidumaa, mis ei luba välismaal asuval tütarfirmal lähtuda asukohamaa seadustest, iseäranis meeskonna värbamisel, milles on aktiivne sõnaõigus Rootsi ametiühingutel. N&T tegevdirektori Anders Bergi sõnul plaanib firma riigist lahkumist just ametiühingu- ja maksupõhjustel.

Teatavasti ostis Hongkongi reeder Helmut Sohmen 1996. a Ronald Bergmanile kuuluvad N&T A-aktsiad, mis andis talle 66% häältest. Nüüd tahab ta oma rahvusvahelise maine abil laiendada N&T kaubalaevastiku tegevust, iseäranis Kaug-Idas.

Reisiliiklusest kavatseb N&T üldse loobuda. Kui aastavahetusel saab täis N&T Gotlandi reisiliikluse kontsessioon, müüb ta seal sõitvad parvlaevad maha. Pärast Eesti Merelaevanduse erastamist tahab ta müüa ka Estline'i aktsiad. Kiiret pole, sõnas Berg, sest Estline peaks tänavu andma kasumit. DI

Hetkel kuum