Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Texaco loobus EK ostmisest
Eelmisel suvel ASi Esoil erastanud USA kontsern Coastal Corporation on üritanud EK tanklaketti müüa juba hulka aega. Seni peeti kõige tõenäolisemaks ostjaks Norra-USA kütusekontserni Hydro Texaco.
Miks seni kindlana tundunud EK müügitehing sõlmimata jäi, ei osanud kütuseringkondade esindajad eile kommenteerida. Väidetavalt võis takistuseks saada tanklaketi hind, kuna Coastal küsis EK tanklate eest 10 miljonit USA dollarit (130--140 mln krooni) ehk sama hinda, mida Coastal maksis Esoili erastamise eest.
Hydro Texaco Baltimaade tegevjuht Maris Oga ei kommenteerinud eile läbirääkimistega seonduvat. «Ootame ametlikku vastust aktsionäridelt, seni mitte sõnagi,» lausus ta. Hydro Texaco Põhja- ja Baltimaade ekspordijuht Erik Larsen viibis eile küll Tallinnas firma seminaril, kuid temaga ühendust ei saa, teatati Hydro Texaco Euroopa peakorterist Kopenhaagenis.
«Vastavalt kontserni reeglitele ei vasta me ühelegi spekulatsioonile ega kuulujutule, mis puudutab ükskõik millise vara võimalikku ostu või müüki,» teatas eile pärastlõunal Houstonist Coastal Corpi avalike suhete direktor Wellington Osterloh. «Teil on ilmselt informatsiooni, mis on ringelnud ja mille üle on spekuleeritud mõnda aega,» kommenteeris ta. «Enne, kui meil ei ole midagi ametlikult teatada, ei saa ma teile midagi öelda.»
Ühe usaldusväärse allika kinnitusel pidanuks Hydro Texaco ja Coastal jõudma lepinguni EK müügi osas oktoobri alguses, kuid tanklaketi hind oli väidetavalt seotud Eesti tolliameti ja kütusevahendaja ASi Parevek kohtuvaidluse tulemusega.
Sellel nädalal lõppenud kohtuprotsessiga on seotud EK 17,4 miljoni kroonine nõue tolliameti vastu. Kohtuotsus kuulutatakse välja esmaspäeval.
Coastali järgmine läbirääkimiste partner võib erinevate allikate väitel olla Soome riiklik kontsern Neste Oy, kes on varem teatanud oma huvist EK vastu.
Neste eelmised läbirääkimised Coastaliga lõppesid augustis-septembris tulemusteta.
«Meie jaoks on see minevik,» väitis eile Neste Oy turundusdivisjoni peadirektor Matti Oksanen.
«Ma ei oska öelda, miks see nii läks ja seda ei tasu enam kommenteerida,» vastas Oksanen küsimusele, miks lõppesid Neste ja Coastali eelmised läbirääkimised.
Ametlikult kinnitamata andmetel oli Neste valmis EK eest maksma 80 miljonit krooni. Osa allikate väitel ei meeldinud Neste juhtkonnale Coastali juhtide liiga jäik positsioon läbirääkimiste ajal.
Äripäevale on väidetud, et Coastali juhtkond üritab lähipäevil alustada taas läbirääkimisi Nestega.
Matti Oksanen läbirääkimiste jätkumist Coastaliga ei kinnitanud. Coastali tippjuhtide võimalikku Soome käiku ei kinnitanud ega lükanud ümber ka Coastali avalike suhete juht.
«Me ei pea praegu läbirääkimisi EK üle,» väitis Matti Oksanen eile. «See on mulle uus informatsioon, et Coastali ja Texaco vahel on midagi juhtunud. Konkurentide asju ei saa ma kommenteerida.»
Eesti mitme kütusefirma kinnitusel on Coastal andnud ligi aasta aega signaale, et EK müüakse ära, sest kontsernil pole Euroopas rohkem tanklaid ja geograafilist kaugust arvestades on Ameerikast bensiini jaemüüki Eestis väga raske juhtida.
EK juhatuse esimees Charles Worman on tanklaketi müügiplaane eitanud, väites, et firma omanikele on tehtud ettepanekuid EK müüa, aga konkreetne otsus sõltub hinnapakkumusest.
Kuni Alexela ja Petra ühinemiseni oli EK Eesti suurim bensiinijaamade kett 37 tankla ja umbes 15% turuosaga. Neste turuosa Eestis oli aastavahetusel umbes 12%. Eesti kütusefirmade hinnangul oleks Neste ja EK liitmisel tekkiva tanklaketi turuosa Eestis vähemalt kolmandik.