Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõnnid ebakainelt --jääd lubadest ilma!

    Autojuhtidele on peatselt tulemas uued karistusmäärad ja -viisid. Taas leiab kinnitust ütlus, et iga uus on ammuunustatud vana.
    Kandume hetkeks tagasi kaheksakümnendate aastate algusse. Keskkoolist saadud uhiuute punakaaneliste juhilubade vahel oli nn talong, kuhu inspektor võis eri kohtadesse auke mulgustada. Mäletan, et toona räägiti kehtivatest aukudest ja aukudest, mis teatud aja jooksul aegusid. Siis ma kümmekond aastat üldse autoga ei sõitnud ja pole seepärast kursis, millal augustatud talongid ja ilmselt ka soolas olnud karistused kadusid. Mul igatahes oli kahju täiesti tervet talongi minema visata.
    Ent millalgi kaheksakümnendate aastate keskel tekkis uus liikumine, mille motoks oli karistada mitte üksnes autojuhti, vaid ka autot. Kui sohver jäi purjuspäi vahele, tuli autole, millega purjus juht sõitis, paigaldada O-seeria numbrimärk. O võis tähendada nt sõna opasnost, 'oht'. Autode sedalaadi märgistamine tekitas elavat poleemikat, oldi poolt ja vastu, aga väga kaua uus süsteem vastu ei pidanud. Lõpuks hakati numbreid välja vahetama, nii nagu punakaanelisi juhilubegi.
    Nüüdsed uued kavad, kus plaanitakse karistada juhti ka siis, kui ta parasjagu jala käib, meenutavad mulle karistusviisilt O-seeria numbreid. Kui kodanik läheb punase tulega üle tee, tehakse talle, ülekantud mõttes, talongi auk. Küsigem otse: kui autojuhiloaga isik kõnnib tänaval ebakaines olekus, kas siis tuleks talt juhtimis-, võib-olla ka käimisõigus üldse ära võtta? Sest ebakaines olekus (üle null promilli) avalikus kohas viibimine on samuti õigusrikkumine, järelikult tuleks seda karistada seaduse kogu karmusega. Liikluspolitsei hakkab kontrollima baaridest lahkuvaid kodanikke, nõudma puhumist alkomeetrisse, küsima juhiluba jne.
    Võib-olla ma veidi liialdasin, aga sisetunne ütleb, et juriidiliselt ei ole veapunktisüsteemi eelnõu küps.
    Esiteks. Eksimuste eest üht tüüpi liiklejana, jalakäijana, karistatakse sind teist tüüpi liiklejana, autojuhina. Sõidad trammis 10 korda piletita, ei müüda sulle enam pool aastat lennuki- ega laevapiletit. Üks liiklus kõik. Võtad koera mereranda kaasa, keelatakse sul koerapidamine ja solaariumi ning basseini külastamine jne, jne.
    Teiseks. Üht kodanikku on võimalik õigusrikkumise eest karistada, teist, kel juhiluba pole ja kes seda kunagi taotleda ei kavatse ega saagi, aga mitte. Karistamine oli tohi olla valikuline.
    Kolmandaks. Veapunktisüsteem näeb ainsa karistusena juhtimisõiguse äravõtmist. Süsteemi rakendamisel peavad rahatrahvid ja kõik muud karistused peale juhtimisõiguse äravõtmise kaduma. Muidu karistataks kodanikku ühe ja sama õigusrikkumise eest kaks korda: üks kord vahetult pärast õigusrikkumist nt rahatrahviga ja teine kord kunagi tulevikus juhtimisõiguse äravõtmisega. See on igasuguse õigusloomega vastuolus.
    Neljandaks. Veapunktisüsteem ei pidavat olema karistus, vaid järelemõtlemise võimalus. Kas siis õiguste, antud juhul juhtimisõiguse, äravõtmine polegi karistus?
    Enim häirib mind, et nii võime jõuda totalitarismi. Iga pisieksimus fikseeritakse politseiameti keskarvutis ja kui nt 1000 punkti on täis, lastakse sind viivitamatult maha.
    Mati Feldmann on Äripäeva kolumnist. Seekord avaldab ta kahtlust liikluspolitsei kavandatava veapunktisüsteemi suhtes, mis võib lõppkokkuvõttes viia totalitarismi.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Maailmatasemel rallistaarile sauna müünud ettevõte haarab üha enam uusi välisturge
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.
Tartumaal tegutsevad saunatootjad näevad, et saun pole sugugi ainult põhjamaa inimese jaoks, vaid pakub huvi ka palju kaugemates maades, nii õnnestus neil saun müüa isegi maailmakuulsale rallisõitjale Thierry Neuville’ile.