Autojuhtidele on peatselt tulemas uued karistusmäärad ja -viisid. Taas leiab kinnitust ütlus, et iga uus on ammuunustatud vana.
Kandume hetkeks tagasi kaheksakümnendate aastate algusse. Keskkoolist saadud uhiuute punakaaneliste juhilubade vahel oli nn talong, kuhu inspektor võis eri kohtadesse auke mulgustada. Mäletan, et toona räägiti kehtivatest aukudest ja aukudest, mis teatud aja jooksul aegusid. Siis ma kümmekond aastat üldse autoga ei sõitnud ja pole seepärast kursis, millal augustatud talongid ja ilmselt ka soolas olnud karistused kadusid. Mul igatahes oli kahju täiesti tervet talongi minema visata.
Ent millalgi kaheksakümnendate aastate keskel tekkis uus liikumine, mille motoks oli karistada mitte üksnes autojuhti, vaid ka autot. Kui sohver jäi purjuspäi vahele, tuli autole, millega purjus juht sõitis, paigaldada O-seeria numbrimärk. O võis tähendada nt sõna opasnost, 'oht'. Autode sedalaadi märgistamine tekitas elavat poleemikat, oldi poolt ja vastu, aga väga kaua uus süsteem vastu ei pidanud. Lõpuks hakati numbreid välja vahetama, nii nagu punakaanelisi juhilubegi.
Nüüdsed uued kavad, kus plaanitakse karistada juhti ka siis, kui ta parasjagu jala käib, meenutavad mulle karistusviisilt O-seeria numbreid. Kui kodanik läheb punase tulega üle tee, tehakse talle, ülekantud mõttes, talongi auk. Küsigem otse: kui autojuhiloaga isik kõnnib tänaval ebakaines olekus, kas siis tuleks talt juhtimis-, võib-olla ka käimisõigus üldse ära võtta? Sest ebakaines olekus (üle null promilli) avalikus kohas viibimine on samuti õigusrikkumine, järelikult tuleks seda karistada seaduse kogu karmusega. Liikluspolitsei hakkab kontrollima baaridest lahkuvaid kodanikke, nõudma puhumist alkomeetrisse, küsima juhiluba jne.
Võib-olla ma veidi liialdasin, aga sisetunne ütleb, et juriidiliselt ei ole veapunktisüsteemi eelnõu küps.
Esiteks. Eksimuste eest üht tüüpi liiklejana, jalakäijana, karistatakse sind teist tüüpi liiklejana, autojuhina. Sõidad trammis 10 korda piletita, ei müüda sulle enam pool aastat lennuki- ega laevapiletit. Üks liiklus kõik. Võtad koera mereranda kaasa, keelatakse sul koerapidamine ja solaariumi ning basseini külastamine jne, jne.
Teiseks. Üht kodanikku on võimalik õigusrikkumise eest karistada, teist, kel juhiluba pole ja kes seda kunagi taotleda ei kavatse ega saagi, aga mitte. Karistamine oli tohi olla valikuline.
Kolmandaks. Veapunktisüsteem näeb ainsa karistusena juhtimisõiguse äravõtmist. Süsteemi rakendamisel peavad rahatrahvid ja kõik muud karistused peale juhtimisõiguse äravõtmise kaduma. Muidu karistataks kodanikku ühe ja sama õigusrikkumise eest kaks korda: üks kord vahetult pärast õigusrikkumist nt rahatrahviga ja teine kord kunagi tulevikus juhtimisõiguse äravõtmisega. See on igasuguse õigusloomega vastuolus.
Neljandaks. Veapunktisüsteem ei pidavat olema karistus, vaid järelemõtlemise võimalus. Kas siis õiguste, antud juhul juhtimisõiguse, äravõtmine polegi karistus?
Enim häirib mind, et nii võime jõuda totalitarismi. Iga pisieksimus fikseeritakse politseiameti keskarvutis ja kui nt 1000 punkti on täis, lastakse sind viivitamatult maha.
Mati Feldmann on Äripäeva kolumnist. Seekord avaldab ta kahtlust liikluspolitsei kavandatava veapunktisüsteemi suhtes, mis võib lõppkokkuvõttes viia totalitarismi.
Seotud lood
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Enimloetud
1
Ka Villig avas oma padeliäri
3
Droonimüüja: Eesti on teistest maha jäänud
5
Investor ootaks madalamat hinda
Hetkel kuum
Ka Villig avas oma padeliäri
Investor ootaks madalamat hinda
Tagasi Äripäeva esilehele