Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Talv tõi mereohvreid

    Kalalaev Vegas vajus põhja pühapäeva, 1. veebruari õhtul mõni minut enne kella kuut. Enne uppumist jõuti laevalt saata kaks hädasignaali, aga umbes poole kilomeetri kauguselt kohale sõitnud kalalaev Hõbesaare leidis päästeparvelt vaid kaks meeskonnaliiget.
    Kolm ülejäänud Vegase meest, nende hulgas ka kaptenit, polnud eile õhtul veel leitud. On teada, et meestel polnud seljas päästeveste. Vestid olid salongis, kuhu pääses laeva sellelt küljelt, mille suunas laev kreeni vajus.
    ASile Denitron kuulunud Vegase uppumise asjaolusid uurib veeteede amet. Väidetavalt oli torm merel Vegase uppumise ajaks vaibunud, lained aga veel meeter kuni poolteist kõrged, sadas tihedat lund, nähtavus oli halb.
    Uppumiseni vedas Vegas traali, tema trümmis võis olla 7 tonni, pardal veel kaks-kolm tonni kala. Piirkonnas, kus Vegas põhja läks, käis sellel ajal tavaline töö. Merel oli kümmekond laeva. Traaliti, pandi kala kastidesse ja konteineritesse.
    Vegas oli teiste laevade seast väljapaistvam, 31 meetrit pikk, 3,5meetrise süvisega. 1961. aastal ehitatud Vegase ostis AS Denitron eelmisel aastal ning see oli võimeline sõitma ka Põhjamerel. Laeva oli põhjalikult kontrollitud oktoobris.
    Vegas oli kindlustatud Leks Kindlustuses 500 000dollarilise kindlustussummaga ning oli edasi kindlustatud viies Balti kahjukindlustusseltsis ning Lloydsis. Laeva meeskond oli aga kindlustamata.
    Tõenäoliselt on Vegase hukkumine kindlustuses käsitletav kui täielik hukk ja hüvitamisele kuulub laeva tegelik väärtus ilma kindlustusvõtjapoolse omavastutuseta ehk kõige rohkem 7,3 miljonit krooni.
    Vegasega toimunu kohta võime öelda, et laev hukkus. Põhjused selgitab juurdlus.
    Põhimõtteliselt võib ka kõige parem laev ümber minna, kui teda valesti laadida. Põhiline viga on, et lasti paigutatakse tekile lubatust rohkem. Sellega tõstetakse laeva raskuskese kõrgemale metatsentrist, mis viib laeva kaadumisele. Laeva raskuskeset tõstab ka jäätumine.
    Kalalaeva hukkumise korral võiksid inimesed pääseda, kui neil oleksid töö ajal päästevestid seljas. Paraku on odavamad vestid kohmakad ja segavad töötamist, head vestid on aga kallid.
    Eesti kalalaevastiku üldises pildis oli Vegas väga korralik ja hea kindlustuskaitse lepinguga alus. Väga sageli on omanikul kindlustamata nii laev, laeva kasutamisega seotud vastutus kui meeskonnaliikmed. Viimased olid siiski ka Vegase puhul kindlustamata.
    Kui kalapüügifirma on pangast laeva ostmiseks laenu võtnud või laeva liisinud, nõutakse ka laeva kindlustamist. Tihti valitakse kõige väiksema kindlustuskattega leping. Nii aga saab laev kindlustatud vaid täieliku huku vastu. Enamikku õnnetustest ei saa lugeda täielikuks hukuks ning firma võib seetõttu sattuda raskesse olukorda.
    Õnnetuste korral on inspektsioonid arvamusel, et laev polnud korralikult üle vaadatud, meeskond ette valmistatud. Igasugused eeskirjad on aga tihti nii pikad, nagu polekski nad mõeldud täitjate, vaid kontrollijate tarvis.
    Eeskirjade halb tundmine polegi õnnetuste juures peamine. Tavaliselt on asi inimlikus eksimises. Midagi ei pandud tähele, unustati, tehti valearvestus. Kui need kokku satuvad ja loodus kaasa aitab, ongi õnnetus käes. Merel võivad ilmaolud väga kiiresti muutuda ja tihti ei oska inimene uutes oludes kõige õigemat otsust vastu võtta. Seda enam, et meresõit on riskantne iga ilmaga.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.