Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Konkurentsi kasv annab lootust
Endiselt leidub firmasid, kes eelistavad omada väikest veoparki ja enda kaupa Eestis ise laiali vedada. Logistikateenuseid osutavate firmade hinnataset peetakse liiga kõrgeks. Kuid loodetakse, et lähiaastail muutub nende hind vastuvõetavamaks.
Lootus pole asjatu. Eesti-siseste vedude hinnataseme languseks on eeldused ja võimalused olemas.
Eesti sisevedude konkurentsi lisanduvad rahvusvahelistest vedudest ülejäävad autod. Eelmisel teisipäeval saabusid Eestisse viimased 20 veoautod ERAA veokite müügiaktsioonist. Võrreldes kolme kuu taguse seisuga pakub Eesti rahvusvaheliste vedude turul teoreetiliselt oma teenust 320 uut veokit rohkem. Veoste maht ei ole ole autode arvuga võrdeliselt kasvanud, mistõttu peavad vanemad autod rahvusvahelistelt vedudelt lahkuma. Metallipressi alla neid ei saadeta, vaid üritatakse rakendust leida tehniliselt vähemnõudlikul sisevedude turul. Reeglina viib pakkumise kasvamine hinna alla.
Regulaarsete kaubaveoliinide pakkujaid tuleb juurde. Kuu aega tagasi kirjutasin ekslikult, et Eesti-sisese regulaarkaubaveo pakkumises on monopol hiljuti sellel alal tegevust alustanud Scansped Eesti käes.
Tegelikult on ligi sama suure turuosaga firma Kaubaekspress. Spekuleeritud on ka teemal, et Eesist võib huvituda Soome suuruselt teine siseriiklikke vedusid korraldav firma Kaukokiito. Pärast paratamatut osaluse müümist Schenker Kaukokiito Eestis puudub tal nüüd Eestis tegutsev üksus, kuid on tekkinud vaba raha, mida siia investeerida uue projekti alustamiseks.
Kindlasti mõjub konkurents pärssivalt ka regulaarveo hinnatasemele.
Veofirmad ei anna hinnaläbirääkimistes järele, sest väidavad, et küsivad juba praegu kliendilt vaid transpordi omahinna. Sellist väidet usub vaid laisk klient. Harva kohtab ajalehtedes vähempakkumise kuulutusi transpordifirma leidmiseks. Logistika firmad on tunnistanud, et vähepakkumiste korraldamine on kõige reaalsem võimalus ettevõtte transpordikulutusi vähendada.
Viimane positiivne näide on Tartu õlletehas, mille vähempakkumise konkurss leiab lahenduse aprilli alguses. Logistik Peeter Raidvee sõnul on koostööpartneritest transpordifirmadega aja jooksul välja kujunenud hinnataseme baas, mida on raske alla kaubelda.
Vähempakkumine veenab, et turul ongi selline hind, või aitab leida odavama transporditeenusega firma.
Vähempakkumistest on huvitatud samuti transpordifirmad. Avalikud konkursid annavad neile võimaluse leida uusi kliente.
Ettevõtjal ei tasu oma kauba laialivedamiseks investeerida autoparki. Targem on kulutada aega vähempakkumiste korraldamiseks, et lükata tagant konkurentsi kasvu, mis toob lähemale transpordihinna vastuvõtuläve.