Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Must nimekiri ootab liikmeid
Autovedajad, ekspedeerijad ja nende kliendid on hädas maksejõuetute firmadega. Klient, kes ei suuda transpordi eest tasuda, jõuab enne halva kuulsuse levimist tekitada võlgu kümnetele ekspedeerijatele, sama kehtib ekspedeerijate ja vedajate suhetes.
Autovedajad ja ekspedeerijad peavad pankade eeskujul ühiselt võlglaste registri koostama. Klient saab registrist teada, kas temale teenust pakkuv ekspedeerija on transporditurul halva kuulsusega makseraskustes firma, kelle ekspedeeritavat kaupa võivad vedajad hakata oma võlgade sissenõudmiseks kinni pidama. Ekspedeerijad ja vedajad saavad aga kiiresti teada Olav Prätsi (OÜ Neopunkt) ja Margus Tammesti (OÜ Tähven) sugustest turul seiklevatest õnneküttidest, kes korjavad klientidelt raha kokku, kuid koostööpartneritele seda edasi ei maksa, jõudes enne oma paljastamist tekitada võlgu paari miljoni krooni ulatuses.
Transporditurg puhastub ühe mehe riiuliekspediitoritest. Register nurjab äriidee, mille järgi üks mees võib muretseda endale riiulifirma, teha sellega pool aastat tööd ning lõpetada siis pankroti läbi tegevuse. Vara, kui seda üldse oligi, on selleks ajaks juba edasi kanditud uude riiulifirmasse, mis jätkab sama mehe juhtimisel ekspedeerimisteenuste osutamist. Selliste pankrotimeistrite firmad oleksid kantud registrisse ja loodetavasti tööd nendele ei jaguks.
Maksetähtajad korrastuksid. Meoni Parsek on tunnistanud, et kuigi maksetähtaeg on lepingus 35 päeva, on nad maksnud alles 45. päevast. Võlglaste register paljastab kiiresti maksetähtaegadega venitajad. See aga tähendab firmale usalduse langust ja ka klientide kaotamist. Musta nimekirja sattumise hirmus maksetähtaegu enam kergekäeliselt ei rikutaks.
Firmad ei julge oma võlglasi üles anda. Rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) ja ekspedeerijate assotsiatsiooni võlgaste nimekirja loomise katsed on seni luhtunud. Assotsiatsioonide juhid oletavad, et võlgnikke ei juleta üles anda nende kaotamise hirmus: saab pahaseks, läheb konkurendi juurde ja jätab võlad ikka tasumata. Praktika näitab kartuste asjatust. Rapla Vedude direktor Urmas Nestor tunnistab, et ajakirjanduses avaldatud võlglasega lahenesid probleemid kiiresti. Sarnast näidet teab ka ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp.
Võlglastel ei tohi lasta karistusaktsioone läbi viia. Register annab võimaluse kontrollida oma uue kliendi või koostööpartneri tausta ja enda kindlama tuleviku huvides talle vajadusel ära öelda. Nii ei saa võlgnikud aktiivset võlanõudjat ärajooksmisega karistada.
ERAA ja EEA juhid on valmis ühise võlglaste nimekirja loomiseks. Nähtavasti on vaja ühe inimese pidevat tööd, kes iga kuu kõik liikmesfirmad läbi helistab ja selgitab avalikustamise positiivset mõju ning julgustab firmasid oma võlgnikke avalikustama.