Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Poola piirab autovedusid
Läbi Poola Euroopasse sõitvate autode arv väheneb poole võrra, sest Poola on Eestile eraldanud 2000 transiidiluba, mida saavad kasutada ainult nn rohelised veokid (S- ja U-nõuetele vastavad). Uute lubade osas pole kokku lepitud.
Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) andmetel on praeguseks tavalised load otsa lõppenud ja ERAAst on võimalik Poola territooriumi läbimiseks osta lube vaid rohelistele veokitele. ERAA hinnangul on seni Poola territooriumi kaudu Euroopasse sõitnud Eesti veokitest rohelise veoki nõuetele vastanud vaid 40--50%. Ülejäänud autod enam Poola piirist edasi ei pääse.
Itaaliast mööblit tarniva ASi Thulema müügijuht Ants Luhaäär ei ole Poola lubadesüsteemi piirangutest autovedajatele veel kuulnud, kuid peab Poola territooriumi läbimise alternatiiviks laevatransporti Saksamaalt.
Vedajad on prognoosinud, et laevatranspordi kasutamisel tõuseb täiskoorma veokulu 500 Saksa marka. On ka arvamusi, mis ei pea hinnatõusu vältimatuks.
Praegu on täiskoorma hind Eestist Saksamaale 2100 Saksa marga ringis. Muudatused Poola transiidilubadega ei pruugi hinda kergitada. Veohindades võib kliendi jaoks tekkida kuni 10protsendiline nihe. Üldiselt on see aga raskesti prognoositav. Poola tehtavatel muudatustel on juures majanduslik mõõde. Kui laevafirmade klientuurile lisandub 1000 uut autot, siis muutuvad ka laeva majandamise kulud. Laevafirma on suuteline pakkuma laeva kasutajatele soodsamat piletit.