Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ministeerium valis endale liiga kallid autod
Riigihangete ameti vahekohus otsustas üleeile, et ministeeriumi valik oli põhjendamatult kallis. Amservist ostes oleks Toyota Hilux 2.4 hind olnud 283 000 krooni. ELKE Autost ostes on hind 340 000 krooni.
Looduskaitsetöötajaile ja metsameestele mõeldud maastikuautode riigihanke konkursil osales vaid kaks pakkujat, ELKE Auto ja Amserv Auto. Mõlemad ostavad autod ASilt Toyota Baltikum ja salongi müügihinnad on Amserv Auto juhatuse esimehe Alar Metssoni kinnitusel seetõttu ühesugused.
Ometi ületas ELKE Auto 6,1 mln kroonine pakkumus 700 000 krooni võrra Amserv Auto pakkumuse. See ületas paarikümne tuhande krooni võrra isegi ELKE Auto salongi müügihinda. Amserv pakkus sama mudelit ja lisavarustust salongihinnast odavamalt. Metssoni sõnul tehti aga valik 20. märtsil nii kiiresti ära, et Amservi pakkumuse üksikasjaliku sisuga keegi tutvuma ei tulnudki.
Küsimusele, kas võis keegi anda keskkonnaministeeriumi ametnikele altkäemaksu pakkumise mõjutamiseks, ei soovinud Alar Metsson vastata. «Ma ei hakka sel teemal spekuleerima,» lausus ta. Ka autofirmat vahekohtus esindanud Maidu Kaasik ei kommenteerinud küsimust.
ASi ELKE Auto müügiosakonna juhataja Melvin Sinirand ütles, et ta ei saa avaldada pakkumuse üksikasjalikku sisu, kuid auto hinna tegi salongihinnast kallimaks lisavarustus, mida keskkonnaministeerium nõuab. «Meie pakkumus vastas ilmselt paremini nendele tingimustele,» kommenteeris Sinirand konkursivõitu.
Keskkonnaministeeriumi asekantsler Peeter Sooväli kinnitas, et sellel riigihanke konkursil ei olnud peamine kriteerium madalam hind, vaid soodsam pakkumus. Need on tema sõnul kaks eri mõistet.
Riigihangete ameti vahekohus leidis oma otsuses, et ministeerium oleks pidanud juhinduma riigihangete seadusest, mille eesmärk on tagada riigihangeteks kasutatavate rahaliste vahendite ratsionaalseim ja säästlikum kasutamine.
Peeter Soovälja sõnul Amserv Auto pettis neid, pakkudes nõrgema mootoriga autot, mille hind on madalam.
Autol pidi olema turbodiiselmootor võimsusega vähemalt 65 kW, et saaks vedada mootorpaate ja mootorsaane. «Amserv läks petu peale, pakkudes välja vana mudelit ja tavalise diiselmootoriga autot, mille mootori võimsus oli 58 kW,» teatas Sooväli. ELKE Auto pakkus 66kW võimsusega maasturit.
Amserv Auto juhatuse esimehe Alar Metssoni väitel Sooväli hämab, sest nad pakkusid sama mudelit, mis ELKE Auto ja pakkumus vastas kõigiti nõudmistele. Segaduse põhjustas tema sõnul pakkumusse lipsanud trükiviga koha peal, kuhu oli vaja kirjutada mootori võimsus. Amserv Auto esitas veaparanduse järgmisel päeval pärast pakkumuste avamist ja täpsustas pakutava auto mootori võimsuseks 66 kW.