Moosi maitsega maksuvaba kaup

28. aprill 1998, 00:00

Riigikogu majanduskomisjon valis maksuvaba kaubanduse alase väl-jasõiduistungi kohaks Hansatee laeva Fantaasia. Laevafirma Hansatee on huvitatud duty-free kaubanduse keelamisest reisisadamas.

Äripäev leiab, et riik ei peaks sekkuma äritegevusse. Lausa taunitav on see siis, kui seda tehakse ühe firma huvides.

Majanduskomisjon, kes käis laevareisil kuulamas Hansatee arvamust maksuvaba kaubanduse kohta, näitas, et nad mängivad avalikult ühte väravasse.

Kui ühe korraliku riigi parlamendi ma-janduskomisjon läheb arutama maksuvaba kaubanduse küsimust konkurendi kaotamisest huvitatud firma laeva pardale, tekitab see pehmelt öeldes hämmingut.

Hansatee käitumine on arusaadav. Nii mõnigi ettevõte on sisse töötanud metoodilise ametnike määrimise traditsiooni. Seni kuni on, keda määrida, seda tehakse. Eriti kui see konkurendi kõrvaldamise korral lubab firmale suuri kasumeid.

Nii tundub, et Nordeski president Alar Tamkivi on seni väheaktiivne olnud. Kohtumine kaupluses pluss selgitustöö koos nn Bre?nevi pakikesega igale komisjoni liikmele ja polegi võib-olla välistatud, et komisjoni otsus näeb välja hoopis selline, et kaupa ja kauplemisruumi jätkub ka tema juhitavale firmale.

Detsembri lõpus välja tulnud tolliseadus välistab maksuvaba kauplemise sadamates. Tallinna sadamas maksuvaba poodi pidava ASi Nordesk kuluaaritöö tulemusena esitasid aprilli alguses riigikogu liikmed Viktor Andrejev, Maido Pajo ja Juhan Telgmaa parandusettepaneku, mis seadustaks maksuvaba kauplemise ka sadamates.

Valitsus toetas seda ideed. Majanduskomisjoni esimees Tiit Made hindas valitsuse otsust mõtlematuks ja Nordeski tegevust kõlvatuks konkurentsiks.

Maailmapraktikale rõhudes väidab Hansatee, et teistes riikides ei ole sadamates maksuvaba kaubandust, või kui, siis kuuluvad duty-free kauplused laevafirmadele.

Kui kauplust ei suleta, ähvardavad laevafirmad tõsta pileti hinda. Teisalt on konkurents ikkagi konkurents ka firmade vahel, kellest üks maal ja teine merel kaupleb. Konkurents teadupärast aga alandab hindu ja tõstab teenindustaset.

Kuni duty-free kaubandus tõotab head kasumit, promoüritused ei lõpe. Kuni otsustajad ehk riigikogu liikmed peavad eetiliseks arutada mingit küsimust piltlikult öeldes otsese huvigrupi süles ja huvigrupi kulul, jääb otsustele moosimaitse juurde.

Toimetus leiab, et pole mõtet hakata keelama kauplemist sadama tollipiirkonnas. Keelamine on lihtsaim lahendus. Pole kauplust, pole probleemi. Majanduskomisjon võiks tegeleda olulisemate küsimustega kui paari kaupluse sulgemine.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    28. November 2011, 18:24
    Otsi:

    Ava täpsem otsing