Vedajaid ohustab võltsloa epideemia

12. mai 1998, 00:00

Esimesed võltsitud Venemaa teeload avastati eelmise aasta kevadel. Vedajad olid need ostnud mitteametlikelt müüjatelt sadamates või enne piirile jõudmist. Täna ei saa enam ükski klient olla kindel, et tema kaubaga Venemaale sõitev vedaja tegeleb ausa äriga. Vedaja võib tahtmatult saada valeloa omanikuks nii Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) kaudu kui ka piiril ametlikust müügikohast luba ostes.

Valeloa epideemiale on kaasa aidanud ERAA ning teede- ja sideministeeriumi loid tegevus võltsimise leviku takistamisel.

Esimesi rikkujaid oleks pidanud karistama rangemalt. Esimestele võltslubade kasutajatele määras teede- ja sideministeerium ERAA ettepanekul vaid kuuajalise Venemaa vedude keelu.

Karistus ei tekitanud firmadele majanduslikke probleeme. Firma jätkas edukalt tegevust, rentides veoki kuuks ajaks mõnele teisele vedajale.

Tookord soovitasin karistada veokit, mitte firmat. Andes veokeelu autole, mitte firmale, seisaks liisitud veok garaa?is, samal ajal kui tasumist ootavad tema liisingumaksed. ERAA ja ministeerium pidasid sellist karistust liiga rangeks.

Leebus soodustas jätkuvat võltslubade kasutamist. Kuna vahelejäämisel polnud karta rangeid majanduslikke sanktsioone, võisid veofirmad julgelt riskida ja üritada iga veo pealt võita üle 2000 krooni (õige loa hind 250 dollarit, võltsluba maksab 100 dollarit).

Enam pole karistuste jagamine võimalik. Tahtlikku ja tahtmatut võltsloa kasutamist ei saa eristada. Vedaja võib valeloa saada ka ERAAst. Venemaa transpordiministeeriumi ekspertiis on selgitanud, et ka ERAAst väljastatud load pole õiged. Nähtavasti on ka ERAA esindajad petta saanud ja toonud Venemaa ministeeriumi ametnikelt Eestisse võltsload. Võltslube müüakse isegi piiril ametlikes müügikohtades.

ERAA ning teede- ja sideministeerium lõid küll soodsa pinnase võltslubade kasutamiseks Eesti vedajate poolt, kuid nad ei saa kontrollida ega takistada valelubade valmistamist Venemaa territooriumil. Õiged ja valed load valmivad Venemaal ühes trükikojas, kelle kontrollimisse Eesti sekkuda ei saa.

Vähemalt Eesti territooriumil tuleb kord jalule seada. ERAA peab koostöös politseiga suutma välja selgitada võltslubade müüjad sadamates ja piiril (seni pole ühtegi tuvastatud). Juurides välja valelubade levitamise Eesti pinnal, saab pöörduda nõudmistega ka naaberriigi poole või jätta võltsload nende probleemiks, mille eest ei saa sanktsioone rakendada Eesti vedajatele.

Kui valelubade kaubandust ei suudeta ohjeldada, on oht, et järgmise kaubaartiklina paisatakse turule defitsiitsemaks muutuvad Poola transiitload. Üldises võltsimises ei saa ju enam aru, kes on teadlik valetaja, kes on tahtmatult pettuse ohver.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:29
Otsi:

Ava täpsem otsing