Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soome turuhiidudel pole Eestis kerge
«Eestlased eelistavad iga aastaga aina rohkem omamaist toodangut,» ütleb Fazeri Balti piirkonna juht Heikki Tiainen. See on ka põhjus, miks Soome toiduainetetootjad peavad targemaks Eestis müüdavat toota just siin, mitte Soomest sisse vedada.
Neljast Soome suurest toiduainetööstusest pole oma tootmist Eestis vaid Saarioinenil, teised kolm omavad siin tööstusi või suurosalust tööstustes. Valiol on Laeva meierei, Hartwallil Baltic Beverages Holdingu kaudu osalus Saku õlletehases ja Fazeril oma pagaritööstus Mustamäel.
Siiski ei plaani Saarioinen praegu ühegi Eesti lihatööstuse ostmist. «Eestis lihtsalt pole peale Rakvere lihakombinaadi ühtegi korralikku lihatööstust,» ütleb Saarioinen OY juhatuse esimees Erkki Isokangas. Ta lisab, et Saarioinen on kaalunud oma tehase rajamist, mis toodaks kõigile Baltimaadele.
Kuna Saarioineni kasv koduturul on viimastel aastatel pidurdunud, näeb firma tulevikku just ekspordi suurendamises. Sarnaselt Eesti toiduainetööstustele peab Saarionen oluliseks Venemaa turgu.
Heikki Tiainen sõnab, et kui Kalev oleks praegu müüa, püüaks Fazer kindlasti Kalevis suurosalust omandada. «Kuigi me praegu mingeid läbirääkimisi Kalevi omanikega ei pea, jälgime pidevalt, mis Kaleviga toimub,» ütleb Tiainen.
Seniks toob Fazeri maiustusi Eestisse hulgifirma Smarten, kes müüb neid siin aastas üle miljoni kilogrammi. Selline kogus magusat mahub 50 kaubaauto koormasse. Fazeri ?okolaadidele kuulub Eestis viiendik turust, mis teeb Fazerist Kalevi järel teise ?okolaadimüüja.
Valio, kes veel paar aastat tagasi kavatses Laeva meierei ära müüa, peab nüüd hoopis laienemise plaani. Valio OY asepresident Jaakko Lehtonen vastab küsimusele, kas meierei müük on päevakorrast maas, et Valio ei müü Laevat enne aastat 3000.
Valiojäätiste paremaks müümiseks alustab Valio jäätiste tootmist Alma kaubamärgi all Soomes. Ettevõte peab küll utoopiliseks saavutada paari aasta tagune 30-protsendine turuosa siin, kuid tahab Alma jäätiste turuletoomisega vältida turuosa edasist kaotust. Praegu on Valio jäätiste turuosa Eestis alla viiendiku.
Jaakko Lehtonen tunnistab, et Soome ELi astumine tekitas Valiole rohkesti probleeme. «Piima kokkuostuhinnad langesid, eksporditoetused vähenesid, bürokraatia suurenes,» loetleb ta.
Samas arvab Lehtonen, et Eesti piimatööstustele mõjub ELiga liitumine positiivselt. «Eesti tööstused pole riigilt tuge saanud ja sellepärast ei kaota nad midagi,» leiab Lehtonen.