Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Prius on stepslist prii

    Tavaliste elektriautode suurimaks puuduseks on vajadus iga sajakonna kilomeetri järel juhe «seina pista» ja akusid laadida. Sellest murest on prii Jaapanis 1997. aasta lõpus turule toodud Prius, mis liigub samaaegselt nii bensiini kui ka elektrimootoriga, vajamata seejuures akude laadimist -- jaksad bensiini osta, on ka aku täis! Priuse näol on tegu maailma esimese seeriaviisiliselt toodetava hübriidautoga.
    Hübriidauto kaks eri tüüpi jõuallikat -- bensiini- ja elektrimootor -- on seotud tervikuks. Lisaks on autos mikroprotsessor, mis jagab jõuülekannet bensiini- ja elektrimootori vahel.
    Futuristliku väljanägemisega Priust reklaamib Toyota kui XXI sajandi autot ja see pole pelgalt sõnakõlks, arvestades nii auto väikest kütusekulu kui ka hoopis teisest mastist saastenäitajaid.
    1,5-liitrise mootoriga Priuse kütusekulu on 3,57 l/100 km.
    Kütusekulust veelgi olulisem on see, et auto saastab ümbritsevat keskkonda tavaautodest tunduvalt vähem -- eritatava CO hulk on peaaegu poole väiksem ja teiste saasteainete hulk vaid 1/10 tavapäraste bensiinimootorite omast.
    Kui kogenud juht tunneb kahtlusteta ära, millal automaatkäigukast käike vahetab, siis see, millal Prius mootorit vahetab, jääb tal märkamata, kui ta just pilku pidevalt keskkonsoolil asuval tablool ei hoia. Vaid ülitähelepanelikult kuulatades nopib kõrv releede klõpsatusi.
    Käiguvahetuse üle pole Priusel tarvis pead vaevata, sest see toimub automaatselt variaatori kaudu. Kohalt võtab Prius elektrimootori abil, liikudes paigalt vaikse surinaga. Kiirusel 12-13 km/h rakendub bensiinimootor. Samas juhib mikroprotsessor järsu kiirenduse lõpul üheaegselt nii bensiini-, kui ka elektrimootori tööd nii, et umbes 30 km/h juures jätkub auto liikumine ainult bensiinimootori jõul.
    Tavalisel sõidul kasutatakse osa bensiinimootori energiast generaatori abil akude laadimiseks. Akud ise välispidist lisalaadimist ei vaja. Samas säästetakse akut ka allamäge sõidu ja pidurdusteekonna jooksul. Auto seismisel lülitub bensiinimootor välja (kui seda ei vajata soojendamise või konditsioneeri jaoks).
    Ka pidurdamisel tekkiv kineetiline energia ei lähe raisku, sedagi kasutatakse akude laadimiseks. Seetõttu pole Priust tarvis erinevalt traditsioonilisest elektriautost laadida.
    Priust esitleti Tokio mullusel autonäitusel, müük Jaapani turul algas detsembris ja esialgseks müüginumbriks oli 1000 autot/kuus. Nüüdseks on tootmismahtu suurendatud 2000 autoni kuus ja lähitulevikus suurendatakse seda veel.
    Selge, et tavaautost on Prius kallim, kuid kui palju, jätavad jaapanlased enese teada. Ilmselt on vahe sedavõrd suur, et Euroopa hinnatundlikule kliendile eelistatakse see arv saladuseks jätta (nagu ka kiirendus, mida autot tutvustavates materjalides ei kohta).
    Euroopasse Priust veel oodata ei maksa, kuid aastal 2000 peaks Toyota ka Euroopa tarbeks hübriidauto valmis saama. Seni antakse eurooplastele Priuse olemusest aimu Euroopas näidatava kümmekonna parempoolse rooliga esitlusautoga.
    Kuna parempoolse liiklusega Vanasse Maailma ei taha selline auto hästi sobida, on esimesed kaod juba olemas -- Kreekas toimunud esitlusel ei arvestanud üks paremas teeservas sõitma harjunud juht tee telgjoone asukohta piisava täpsusega ja nüüd on jaapanlastel üks auto vähem tagasi viia...
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.