Reederid pahandavad
Sakslaste hoop Rootsile

23. september 1998, 00:00

Rootsi laevafirmade Stena Line, TT-Line ja Scandlines tegevust komplitseerivad esiteks tuleva aasta algul sakslaste muudetavad maksutingimused ja alates 1. juulist 1999 maksuvaba müügi lõpetamine parvlaevadel Euroopa Liidu nõudel.

Saksamaal vähenevad meeskonnakulud, sest alates järgmisest aastast saavad laevafirmad laevatöötajate tulumaksusoodustustest 40% oma käsutusse jätta. Teiseks hakatakse laevafirmadelt nõudma tonnaa?imaksu ning kolmandaks võib sakslasest kapten edaspidi komplekteerida meeskonna mis tahes rahvusest meremeestest.

Nagu ütles TT-Line'i tegevdirektor Björn Boklund, tekitavad Saksa abinõud tema firmale kahju 59--68 miljonit Eesti krooni. Kui valitsus ei sekku ega toeta Rootsi laevafirmasid, tuleb reederitel hakata kaaluma teise lipu alla minekut, mis tähendaks 2000--3000 laevatöötaja vallandamist, arvas Stena Line'i juhatuse aseesimees Bo Lerenius.

Päästmaks maksuvaba kaubandus Ahvenamaa saarestikku Långnäsi asutakse ehitama uut sadamat, kuhu Stockholmi ja Turu vahet sõitvad laevad saaksid öösiti sisse põigata, mis aitaks säilitada neil maksuvaba kauplemise. Sadama ehitamist korraldab firma Långnäs Hamn AB, kes laseb umbes 63 miljoni Eesti krooniga ehitada 200 meetri pikkuse kai suurte Silja ja Vikingi parvlaevade vastuvõtmiseks. Kai peab valmis olema enne tuleva aasta 1. juulit, kui Euroopa Liidus kaob maksuvaba kaubandus. Ahvenamaa sai ELilt loa jätkata maksuvaba kaubandust ka pärast seda.

Praegu põikavad parvlaevad Ahvenamaale Mariehamni ainult päeva ajal, tuleva aasta keskpaigast tuleb neil teha Ahvenamaa-haak ka öösel. Kuna nad Mariehamni ajaliselt ei jõuaks, valiti uueks kohaks Långnäs.

Stockholmi ja Helsingi vahet sõitvad laevad peavad samuti hakkama kuhugi sisse põikama. Viking Line arvatavasti Mariehamni ja Silja Line Tallinna. DI-TS-ÄP

Vaidlus tonaa?imaksu üle Soome rahandusminister Sauli Niinistö on vastu reederite soovile üle minna tonaa?imaksule, need aga ähvardavad viia laevad Saksa, Hollandi või Norra lipu alla. Tonnaa?imaksule üleminekut on soovitanud Euroopa komisjon kõigile Euroopa Liidu liikmesmaadele. Holland on asunud seda juba kohaldama, Saksamaa seab selle sisse aastavahetusel ja Põhjalas on otsustanud seda rakendada ELi mittekuuluv Norra.

Praegu maksavad reederid tulu pealt 28% tulumaksu ning aktsionärid maksavad 28% dividendide pealt.

Soome reederid soovivad tonnaa?imaksule üleminekul tuleva aasta eelarvest toetust 160 mln marka, kuid rahandusminister leiab, et komisjoni soovitusi ei pruugi arvestada. Asja muudab kummaliseks see, et Soome esindajad osalesid koos rootslastega ELis tonnaa?imaksu väljatöötamisel.

Soome reederiliidu tegevdirektor Per Forsskåhl ütleb, et korduda võivad 1980. aastad, kui pooled Soome laevad siirdusid Küprose või Bahama lipu alla.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing