Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Estline'i monopol nurjas Silja plaanid
Soome laevafirma Silja Line otsus kasutada järgmisel hooajal Helsingist Stockholmi sõitmiseks vahepeatusena Ahvenamaa Maarianhamina sadamat võtab Tallinna Sadamalt võimaluse teenida sadamamaksudena lisamiljoneid.
Silja Line Eesti OÜ juhatuse esimees Feliks Mägus ütles, et Ahvenamaa eelistamise aluseks oli kompleks küsimusi, millest enamik sai positiivse vastuse.
Estline'i monopoli suhtes Tallinna--Stockholmi liinil ei saanud me aga Eesti võimudelt selget vastust ja ka juristid ei osanud öelda, milliseid tõrkeid võib siin enne liikluse alustamist tekkida, selgitas Mägus.
Endine teede- ja sideministeeriumi asekantsler ja praegune Eesti Merelaevanduse asedirektor Viktor Palmet on ajakirjanduses öelnud, et ei näe võimalust, kuidas enne kontsessioonilepingu lõppemist 2000. aasta 17. juulil saaks keegi peale E-Liini laevade Tallinna--Stockholmi liinil sõita.
Teede- ja sideministeeriumi pressiesindaja Tommy Biene väitis eile, et ministeerium pole viimasel ajal Silja Line'ilt pöördumist laevaliikluse võimaldamise kohta samal liinil koos Estline'iga saanud.
Tallinna--Helsingi vahel opereeriva Hansatee avalike suhete juhi Malle Aleksiuse sõnul ei muuda Silja hiljutine otsus nende jaoks midagi. «Konkurss Tallinna--Helsingi liinil jääb endiselt suureks,» nentis ta. Silja Line'i kruiisilaevadega reisib tema sõnul jõukam keskklass, samal ajal kui Eesti laevadel kohtab rohkem vaesema keskklassi esindajaid.
Mäguse sõnul teatas ainsana Tallinna Sadam, et ei tee Silja Line'i laevade sissesõiduks takistusi. Varem on Mägus öelnud, et laevade pealt makstavad sadamamaksud on Tallinnas umbes kümme korda suuremad kui Ahvenamaal.
Mäguse ütlusel oleks Tallinna kaudu sõitmine võimaldanud firmal haarata juurde Balti riikide reisijaid. Silja Line lootis seeläbi kasvatada oma turuosa Tallinna--Helsingi liinil praeguselt 25 protsendilt 30-le. Samas oleks selle variandi puhul pidanud laevasõitjad läbima tülika passikontrolli.
Tallinna Sadama peadirektor Enn Sarap kinnitas, et projekt oleks olnud sadamale kasulik. «Aga meil on Siljaga nagunii üht-teist kavas,» märkis ta. Seni Muugal randuv Silja Line'i kruiisilaev Finnjet hakkab Tallinna kesklinna randuma järgmise aasta algusest.
Vanasadama direktor Mart Mesipuu kinnitas omalt poolt, et sadam on valmis tuleval aastal vastu võtma ükskõik millise laevafirma liini- ja lõbusõidulaevu.
Homme kohtuvad Eesti ja Soome transpordiminister, et arutada Läänemerel Euroopa Liidu tax-free kaubanduse lõpetamisega tekkivat olukorda.