20 jaanuar 1999

British Aerospace kriitika all

Tehingu tulemusel, mis vajab veel Briti konkurentsiametnike kinnitust, tekib maailma suuruselt kolmas kaitsekontsern, mis käibelt jääb alla vaid USA Boeingule ja Lockheed Martinile.

Uue BAe, millega on liidetud GECi Marconi Electronic Systems, väärtus on hinnatud 25,81 miljardile dollarile, aasta müügikäive on 20 miljardit dollarit.

Sellise hiigelsuure kaitsekontserni tekkimine Suurbritannias on aga tekitanud pettumust teistes Euroopa firmades, kes pidasid eraldi läbirääkimisi nii BA kui GECiga tööstusharu konsolideerimiseks.

Kuni jõuludeni käisid BAe ja Saksa DaimlerChrysler Aerospace'i (Dasa) kontserni tihedad läbirääkimised. Tempo rauges, kui BAe tähelepanu koondus Marconile. Paralleelselt pidas GECga läbirääkimisi ka Prantsuse Thomson CSF, kuid prantslaste pakkumine jäi inglaste omale alla.

Tehing paneb piinlikku olukorda ka Suurbritannia peaministri Tony Blairi, kes on aktiivselt üles kutsunud Euroopa kaitsetööstust konsolideerima ning on toetanud selle esimese etapina BAe ühendamist Dasaga.

BAe kinnitas oma avalduses, et soovib jätkata läbirääkimisi potentsiaalsete partneritega Euroopast.

«See liitumine kujutab endast olulist sammu Euroopa lennuki- ja kaitsetööstuse restruktureerimisel,» ütles BAe juhatuse esimees Richard Evans.

Dasa aga vastas, et tehinguga on Euroopa integratsioon pärsitud ning et firma otsib endale USAs ja Euroopas uusi koostööpartnereid.

Kuna BAe/Marconi on nii suur, võivad Euroopa tootjad eelistada enne omavahel liituda, et luua BAe-ga võrdsetel alustel läbirääkimiste pidamiseks piisavalt suur firma.

Hoolimata Saksamaa ja Prantsusmaa negatiivsest reaktsioonist konsolideerumine Euroopa kaitsetööstuses jätkub. Prantsusmaal kavandab Lagardéres' kaitsetööstuse haru Matra Haute Technologie ühinemist Aérospatialega, kellega plaanib liituda ka lennukitootja Dassault. Pärast kõneluste katkemist BAe-ga on Dasa alustanud kõnelusi Prantsuse Thomson-CSFga. Välistatud pole ka liit Aérospatialega.

Autor: FT

Hetkel kuum