24 jaanuar 1999

Pant nõuab Sarapilt

5,5 miljonit

«See on täiesti selgelt sadama süü,» teatas Hansatee Grupi juhatuse esimees Enn Pant reedel. Tema kinnitusel on sadam kohustatud tagama laevadele ohutu pääsu kai äärde, mille eest laevafirmad maksavad sadamamaksu.

«Kui sadam keeldub tagamast ohutut liiklust, ei ole ma nõus enam maksma ka sadamamaksu,» ähvardas Pant. Hansatee on viimase aasta jooksul tasunud Tallinna Sadamale sadamamaksudena 102 miljonit krooni.

«Seda tüüpi vendreid (kaile kinnitatud kummisilinder, mis Fantaasiat vigastas -- toim) isegi ei ole Tallinna Sadamas,» imestas Tallinna Sadama juhatuse esimees Enn Sarap kahjunõude esitamise üle.

Sarap keeldus edasisest kommentaarist. «Kui Hansatee arvab, et niisuguseid asju peab lahendama ajakirjanduse kaudu, siis minu stiil on teine,» rääkis Sarap.

Vee puhtuse eest sadama piirkonnas ehk akvatooriumis on vastutus sadamal, kommenteeris Soome Hanko sadama kapten Tom Viitenes. «Vähemalt osaliselt vastutab kindlasti sadam meresõidukõlbliku vee tagamise eest,» täpsustas ta.

Viitenes kinnitas, et ei toetu arvamuses praktikale, sest tema vastutuse ajal pole Hanko sadamale sellist nõuet esitatud. Keerukates juriidilistes vaidlustes võivad juristid tõlgendada vastutuse määra erinevalt, aga sadam vastutusest loobuda ei saa, lisas ta.

Enn Sarap märkis vastuseks Hansatee pöördumisele, et jagab muret Fantaasia vigastuse pärast, aga sadam on seisukohal, et juhtum kuulub mereriskide valdkonda ning sellistest juhtumitest laevaomanikele tulenevad kahjud kaetakse kindlustusega.

Vastuseks teatas Hansatee Grupi peadirektor Kalev Järvelill, et juhtum kuuluks mereriskide valdkonda, kui ta leiaks aset merel, mitte aga turvalises sadama akvatooriumis.

«Tallinna Sadamale on teada, et kõnealune juhtum pole esimene, millal sadama akvatooriumis olevad esemed on tekitanud laevadele kahjustusi, lisas ta. Sarnaselt on varem laevu kahjustanud auto väliskummid, palgid ja prussid, Hansatee katamaraani vinti sattus koguni päästepaadi kattepresent, loetles Järvelill.

Enn Pant ütles, et Hansatee pöördub kohtusse, kui Tallinna Sadam kahjunõuet eirab. «Vaidluse objekt on, kas nõue hõlmab vaid seisupäevi ja remonti või ka saamata jäänud tulu korvamist,» väitis ta.

Remondikuludena on Hansatee esitanud 1,7 miljoni krooni suuruse nõude. Lisades kahju reisi ärajäämisest saamata tuluna, on Hansatee nõue tõusnud 5,5 miljonini. Hansatee põhjendab nõuet Tallinna Sadama vastu sellega, et eelmise aasta lõpul avastasid tuukrid mootorlaeva Fantaasia ülevaatusel vööripõtkuri labade vahelt kinni kiilunud kummisilindri kaivendri, mille järel tuli laev kaheks päevaks remonti saata.

Autor: Koit Luus

Hetkel kuum