Väinu Rozental • 26 jaanuar 1999

Saks tahab tanklaid

ühe mütsi alla

«Ühendamise tingib majanduslik olukord,» põhjendab Saks. Tema hinnangul jaguneb kütuseturg pärast EK tanklate müümist Shellile ja osa Alexela tanklate müümist Statoilile 70:30 kodumaisele kapitalile kuuluvate kütusefirmade kahjuks.

«Läbi Favora tanklate on võimalik tekitada elujõuline üle-eestiline müügivõrk,» näeb Favora tanklaid haldava Favora Kapitali peadirektor Saks oma plaanides suurt rolli Favoral.

Eesti kütuseturgu hästi tundev loetleb Saks tanklakette, kellega tasub liitumiskõnelusi pidada: Alexela Oil, NB, Eriõli, Saaremaal tegutsev Saare Kütus, Pärnus ja Sindis tegutsev Flexar.

Varem ligi aasta Eesti õliühingu tegevdirektorina ja enne seda viis ja pool aastat RE Eesti Kütus peadirektorina töötanud Saks möönab, et kütusefirmade juhid on kõikvõimalikke läbirääkimisi pidanud pidevalt. «Kokkuleppe saavutamine eestlaste vahel on paraku pagana keeruline,» tunnistab Saks eesootavaid raskusi.

NB peadirektori Toomas Palu kinnitusel on ta Saksaga ühinemise teemal vestelnud. «Mõttevahetus võib lähemas perspektiivis läbirääkimisteks muutuda,» oletab Palu. «Kohalike kütusefirmade omanikud tajuvad, et aeg ühinemiseks on saabumas.»

Palu meelest pole praegu oluline vaielda, millise kaubamärgi all ühinenud kett töötama hakkab: «Kõigepealt tuleb selgeks teha, kas kokkuminekust saavad kõik kasu.»

Eriõli juhatuse esimehe Ando Raua sõnul pole Eesti kapitalile kuuluvad tanklad välja surnud vaid seetõttu, et Venemaa, kust saab kütust sisse osta, asub nii lähedal.

«Meil on praegu optimaalne arv (14 -- toim.) tanklaid,» kinnitab Raud. Eriõli paremaid tanklaid on tahetud korduvalt ära osta, lisab ta.

Alexela Oili nõukogu esimees Urmas Past ei suhtu Saksa plaanidesse optimismiga. «Favoras on lahendamata omandiküsimus,» põhjendab Past. «Seega pole selge, kellega üldse läbi rääkida.»

Saksa sõnul oli tema esimene tingimus Favora tanklaid saneerima asudes, et tema endist suurkontserni räsivatesse pankrottidesse ei puutu.

Favoraga seotu tundub aga eemalseisjale tõesti keeruline. Pankrotistunud ASi Favora Tanklad õigusjärglane AS Kevatruck rendib seitset tanklat Dublini offshore-firmale Favora Capital, kes omakorda allrendib tanklaid 30 aastaks Favora Kapitalile. Samas on Favora Tanklad pantinud tanklad Ühispangale ja ASile GSG.

Kui Vambola Kolbakov on kutsutud Kevatrucki nõukogu esimeheks, et siluda vanu asju, siis Saks peab edendama uut, selgitab Favora kaubamärgi omanik Aivo Pärn.

Kui Saks kodumaised kütuseketid liidab, on millelegi uuele alus loodud.

Hetkel kuum