27 jaanuar 1999

Kas tulumaksusoodustus uute töökohtade arvu järgi elavdab ettevõtlust?

Ei kujuta hästi ette, kuidas seda kontrollitakse. See on samasugune populism nagu astmeline tulumaks. Tegelikult saab ka praegu töökohtade juurdeloomise korral töökohtade loomise tasu majandusministeeriumist taotleda. Selles mõttes pole selles midagi uut. Aga kuidas on võimalik kontrollida, et just nii palju töökohti on juurde loodud, ja mis soodustused sellega kaasnevad? See süsteem on eriti raskelt kontrollitav. Mis läheb kontrollimehhanism maksma?

Ma ei ütle, et väikeettevõtjal peaks olema väiksem tulumaks kui suurel. Mängureeglid peavad olema kõigile võrdsed.

Iga loosung, mis maha hõigatakse, peab olema kinnitatud ka teostamismehhanismiga. Antud juhul on tegemist vaid loosungiga. Töökohtade arvuga on selline asi, et, olgu, loobume traktoritest ja paneme mehed labidatega tööle. Võtame näiteks Viilupi käest kõik ekskavaatorid ära ja võtame paarkümmend tuhat inimest tööle. Milline tööhõive!

Tööhõiveprobleem muidugi eksisteerib ja selles mõttes on Keskerakonnal õigus, aga kas seda ühe loosungiga saab lahendada. Teiseks -- ütleme otse välja -- riik peab natuke rikkam olema, et neid probleeme lahendada.

Seda peab vaatama, kuidas on kasulik. Ettevõtja peab vaatama, kui palju nad korvavad ja mida. Tuleb kalkuleerida ning vaadata, kas tasub ära. Ma võin ju siis selle töö peale, mida mul üks tööline teeb, neli meest võtta. Aga see peab mulle olema kasulikum kui eelmine variant.

Keegi pole mingite summadega välja tulnud. Ei saa lambist igasuguseid asju välja imeda ja rääkida, et ma olen nüüd nii kõva mees. Soodustus on ka üks kroon, iseasi kas see efekti annab.

Minule on tähtis küsimuse pragmaatiline pool -- kuidas seda mõõta, kas selleks on vaja eraldi aruandlust. Ettevõte peab ju siis hakkama kusagilt seda soodustust mingi perioodi peale taotlema, siis ta peab aru andma, et mingil eelmisel perioodil lõin ma juurde nii mitu töökohta. Keegi vaatab komisjonis selle läbi, kui seaduses on sätestatud, et mitu töökohta vähendab tulumaksu mitu protsenti.

Ma ei kujuta ette, kuidas see praktikas välja näeb. Mina olen praktik. Ja kui see on praktikas väga keeruline ja segane, siis parem ärgu sellist asja olgu.

Kui ettevõte esitab aruande, et tema lõi töökohad ja saab tulumaksuvabastuse, siis peab kontrollima, milles see töökoht seisneb. See võib olla paberil, võib olla ajutine töökoht. See on küllaltki keeruline süsteem. Mida keerulisem on süsteem, seda lihtsam on petta ja seda suurem peab olema kontrolliaparaat.

Hetkel kuum