Peep Sooman • 17 veebruar 1999

Kiire auto kergatsile ei sobi

Eestis on müügil üle kümne automudeli, mille kiirendus saja kilomeetrini tunnis jääb alla kuue sekundi. Sellised sõidukid on «loomad», mille ohjeldamisega saavad hakkama vaid tõsiselt asjassepühendunud. Äripäev leidis Tallinna müügisalongidest suurima kiirendusega auto Subaru Impreza WRX Type R STi Version V, mis saavutab sajakilomeetrise tunnikiiruse keskmiselt 4 sekundiga.

Subarute müügile keskendunud ASi Mariine Auto tehnikadirektori Joel Kakri sõnul on ligi kuussada tuhat krooni maksev sõiduk ralliauto tänavaversioon, mida toodetakse vaid seetõttu, et pääseda ralliversiooniga seeriamudelite võistlustele.

Kuna lumi on maas, pole super-Subaruga praegu võimalik kiirendusemõnu tunda. Järsemal gaasipedaalile vajutusel seisab auto hoolimata nelikveost lihtsalt paigal. «Kui ikka asfaldi peal vajutad, siis hakkab pea valutama,» sõnab Kakri muheledes. Auto pöörleb liinibusside parklaks ettenähtud platsil ümber oma keskpunkti, mis on võimalik vaid väga võimsa mootori ja reguleeritava keskdiferentsiaali abil.

Enne oli Kakril rallivaruosadega täiendatud Subaru, mille kiirendus 0--100 km/h on 5,5 sekundit. Tõsisele võidusõiduhuvilisele, rallitiimis kaasalöövale Kakrile sellest ei piisa. «See auto jääb proovimudeliks, järgmise Eestisse saabuva WRXi ostan endale,» räägib ta.

Sarnast autot eputamiseks ei ole vaja, räägib Kakri. Ta tõdeb, et kui sellise «raketiga» sõita ei oska, võib auto muutuda lausa ohtlikuks.

Ralliässast ärimees Robert Lepikson on Kakriga ühel meelel, et kergatsitele ülikiired autod ei sobi. «Ma ise ostsin ka Porsche 911 Carrera seetõttu, et otsustasin rallisõidu lõpetada ja tahtsin, et mingigi feeling jääks,» seletab üle miljoni krooni maksva sportauto omanik. Lepiksoni Porsche kiirendab nullist sajani 5,1 sekundiga.

Erinevalt ülisportlikest, tihtipeale puuduliku lisavarustusega sportautodest suudavad sajakilomeetrise tunnikiiruse alla kuue sekundiga saavutada ka luksuslikud Audi S8 ning Jaguar ja Daimler.

Daimler Super V8 testsõit jääb tegemata lumise ilma tõttu. Kohalt kiirendamine polegi nii mõnus, möödasõidul ei jõua küll keharaskus liikumiskiirusele järele, näitab ASi Viking Motors juhatuse esimees Üllar Taniberg kätega, kuidas kiirendusel näonahk venib.

See on unikaalne, et pikendatud kerega limusiin suudab 5,7 sekundiga sada kilomeetrit tunnis saavutada, kiidab ta, lastes pilgul hellalt üle auto käia. «See on suisa vaatamisväärsus,» leiab Taniberg.

Hetkel kuum