Tanel Raig • 22 veebruar 1999

Transport jätkub ka streigi ajal

Kahe kuuga on transporditeenuseid tarbiva ettevõtte logistikut tabanud juba kaks ehmatust: Vantaa lennuvälja lennujuhtide streik ja Poola talupoegade teeblokaad.

Ohtlikena tunduvatel häiretel transpordisektoris pole siiski märkimisväärset mõju eksportööride-importööride logistikale.

Soome Vantaa lennuvälja lennujuhtide streik ei takista Eestist kaupade kiiret saatmist Euroopasse ja mujale maailma. Kui Vantaa lennuvälja kaudu liikusid Euroopasse Finnairiga saadetud kaubad, siis nüüd peab Finnairi klient vahetama vaid lennukompaniid. Näiteks paneb kauba SASi lennukile ja saadetis jõuab endiselt soovitud sihtpunkti soovitud kiirusega, ainult et Kopenhaageni lennuvälja kaudu. Kliendile tuleb juurde muidugi asjaajamisraskus muudatuste tegemiseks oma senisesse harjunud logistilisse ketti.

Ka kiireloomuline eksport või import Soome(st) ei muutu aeglasemaks. Eesti ja Soome vahel pakuvad transporditeenust sajad autovedajad, kelle teenus pole lennutranspordist Soome oluliselt aeglasem. Ka Finnair ei too tihti oma kaupu Eestisse mitte lennukiga, vaid nn lennuautoga.

Poola põllumeeste teeblokaadidest on kerge mööda pääseda. Euroopasse pääseb Eestist ka laevaga või Skandinaavia kaudu. Nende võimaluste kasutamine on küll eksportööri-importööri rahakotile valus hoop.

Võimalik on maandada asjaajamis- ja rahalist riski. Loobuda tuleks firmasisesest transpordiosakonnast ja osta transpordi korraldus ekspedeerimisfirmalt. Ekspedeerijal on alati probleemide tekkimisel rohkem informatsiooni alternatiivide leidmiseks kui tootmisega tegeleval ettevõttel.

Pikaajalised lepingud ekspedeerijatega aitavad vältida lisakulutusi transpordiskeemide ajutisel sunnitud muutmisel. Ekspedeerija, kes on võtnud lepinguga kohustuse kliendi kaupa näiteks aastase perioodi jooksul transportida ühe hinnaga, võtab tihti enda kanda ka ootamatult tekkivad lisakulud.

Hetkel kuum