Sulev Oll • 25. veebruar 1999 • 3 min
Jaga lugu:

Auto pidurdab iseenda tarkusest

Neile, kes ei tea, et autol niisugust süsteemi kasutatakse, on selle töölehakkamine tõeline ehmatus. Esmalt kuuleb sõitja häält, mis meenutab pleki puutumist vastu külmunud lund. Krõgiseva häälega kaasneb nõksak, millega auto end uuesti teel otse kohendab.

Tõsi, sõiduteel ja kiire hoo pealt pole ilmselt kellelgi tahtmist auto teelpüsimist mõne äkilise pöördega kontrollida.

Volvo talvetesti paigaks valitud Põhja-Soome teed olid küllaltki kitsalt lahti lükatud ja autojuhte ahistasid poole meetri kõrgused lumevallid. Lumest tuli ka võimsa, 2,9-liitrise Volvoga eemale hoida. Kui auto nina kasvõi korraks valli tonksas, pidi selle lumest väljasaamiseks käiku laskma labida.

See-eest pakkus väikese Sirkka asula lähedale järvejääle puhastatud 2,2kilomeetrine rada hulgaliselt turvalisi külglibisemisvõimalusi.

Katsetajate esimesed ringid tundmatul rajal olid ettevaatlikud. Tootjate poolt pika ja keerulise nimega vääristatud dünaamilise stabiilsuse ja teelpüsimise kontrollsüsteem ei andnud endast mingit märku.

Testitav süsteem ärkas alles siis, kui kiiruseosuti 60--70kilomeetrist tunnikiirust näitas ja lumevallid ohtlikult lähenema hakkasid.

Esialgu tuli sõidusuuna korrigeerimine ootamatult, aga kui sellega harjuda, võib autoroolis end üpris muretuna tunda. Seda, et sõitjad üsna sageli lumevallis lõpetasid, võib pidada pigem liigse sõiduuljuse kui süsteemi kehva toimimise süüks.

Siiski tuleb tunnistada, et Volvo sai jääraja läbimisega edukalt hakkama ka siis, kui süsteem oli välja lülitatud. Sõitjalt nõudis see aga tunduvalt rohkem vaeva.

Jääle paigutatud küllaltki väikeste märgivahedega slaalomirajal sai Volvo samuti kenasti hakkama, kui mitte arvestada seda, et võimsa mootori tõttu märkamatult suurenenud kiirus sõitja raja lõpuosas rohkem pingutama pani.

Nii lume- kui jäärajal õigustas end võimsamate vendade kõrval ka maikuus Eestisse saabuv Volvo S80 2,4-liitrine mudel.

Hetkel on Eestis saada Volvo S80 2,9 ja Volvo S80 T6, nende hind on veidi üle poole miljoni krooni.

Volvo S80 juures on kasutusele võetud kaks uut turvalisuse tagamise abinõud. Neid tähistatakse tähekombinatsioonidega STC ehk Stability Traction Control ja DSTC ehk Dynamic Stability and Traction Control.

STC ülesanne on tagada stabiilne sõidutrajektoor ja reguleerida auto teelpüsimist. Kui üks ratastest peaks hakkama libisema, katkeb kütuse juurdevool mootorisse, vähendades väändemomenti. Sellega haardub libisev ratas taas teega. Kõige selle peale ei kulu rohkem kui 30 tuhandiksekundit.

Auto standardvarustusse kuuluva süsteemi ülesanne on ka lihtsustada kohaltvõttu libedal teekattel.

DSTC näol on tegemist sellel aastal tootmisse tulnud dünaamilise stabiilsuse ja teel püsimise kontrollsüsteemiga.

Selle autorite andmetel on süsteem võimeline autot isegi kõige libedamal teel hoidma ja vältima külglibisemise. Juhul, kui külglibisemine on vältimatu, peaks turvasüsteem muutma libisemise vähem ohtlikuks ja tõkestama auto kaldumise vastassuunavööndisse. DSTC omadused avalduvad eriti siis, kui juht peab takistusest möödumiseks järsult pidurdama.

Süsteemi toimimise põhimõte on lihtne. Kui rooliratta liikumine ei vasta auto liikumisele, reageerib vastav andur ja pidurdatakse ratast või rattaid nii, et auto liikumissuunda korrigeerida.

Esialgu kuulub DSTC kokku ainult 6silindriliste Volvodega.

Volvo S80 on ühtlasi esimene auto, millel WHIPS ehk Whisplash Protection System. See süsteem peaks vähendama lülisambatraumade arvu tagant otsasõidul väikese kiiruse korral. Kokkupõrkel nihkuvad selja- ja peatugi paralleelselt tahapoole nii, et pea ja keha ülemine osa säilitavad tasakaalu.

Autole lisab turvalisust ka üle salongi ulatuv pea külgklaasi paiskumist takistav turvakardin.

Leedust pärit Volvo proovijad kihutasid auto isejuhtimisvõimeid üle hinnates teelt välja Lapimaa sügavasse lumme.

Volvo S80 toodetakse Rootsis Torslanda tehases ainult sedaanina, universaalkerega mudelit polegi.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt