28 veebruar 1999

Sarnet soovib raudtee erastamise üle vaielda

«Olukord on momendil läbi vaidlemata,» lausus Sarnet. Tema sõnul ei ole keegi toonud seni välja paremat võimalust raudtee erastamiseks kui teede- ja sideministeeriumi väljapakutud kontsessioonilepinguga kaubavedude tütarettevõtte moodustamine.

Aga ministeerium pole ka selgitanud, miks on väljapakutu parim lahendus, lisas Sarnet. «Siin tuleb selgitada ka laiemale publikule, miks on vaja monopoolsust eelistada avatumatele lahendustele,» tõdes ta.

Teede- ja sideminister Raivo Vare on öelnud, et riigikogu otsus erastada Eesti Raudtee erastamisseaduse alusel on juriidiliselt ebapädev ja tingitud poliitilise kasu vajadusest.

«Õiguslikult on siin probleeme,» möönis Sarnet. Tema kinnitusel on Varel õigus, et riigikogu peaks tegema otsused seaduste vormis. «Otsus on pigem peatada senine tegevus, et realiseerida kontsessioonilepingut,» sõnas Sarnet.

Eesti Raudtee erastamise esialgse projekti töötas välja erastamisagentuur välisnõustajate abil. Sarneti sõnul ei tohiks sellises ulatuses otsuseid nagu kontsessioonilepingu sõlmimine tütarettevõttega teha Eesti Raudtee juhatus. «Kontrastne näide, lepingu võib järgmine päev tühistada tütarettevõtte juht ühelt poolt ja Eesti Raudtee juht teiselt poolt,» arutles Sarnet.

Sarneti sõnul on ka alusetu pakkuda kontsessioonilepingu tingimustes enne arutelu välja lepingu pikkus 50 aastat, võimalusega pikendada seda veel 25 aastaks. «Kaarte enne läbirääkimiste algust lauda lüües on läbirääkimiste strateegia rikutud,» lausus ta. Riigile on kasulikum lühem kontsessioonilepingu tähtaeg, lisas Sarnet.

Autor: Koit Luus

Hetkel kuum