Peep Sooman • 17 märts 1999

Hyundai-mees läks uuele ringile

Mis nõmedusi te müüte, ärples Noot kord Daewoo sõidukeid müüva ASi Pleione müügisalongis. Noot juhtis siis Hyundaisid maaletoovat ja müüvat ASi Satex Auto.

ASi Pleione juhid on mu vanad sõbrad, see oli sõbralik nöökimine, muheleb Noot.

Vahel ta, jah, kärgib, aga tegelikult teeb pulli, nendib Pleione juhatuse esimees Endrik Raun. Tõsinedes tunnistab ta, et Noot oskab küll ettevõtteid luua, aga mitte säilitada.

Noot alustas 1992. a pärast TPI autonduse eriala Belestas Ladade müüjana.

1994. aastal, mil Soome Hyundai müüja pankrotistus, sai ta uus väljakutse. Korea tehas andis importööristaatuse Satex Autole, kuhu Noot asus koos töökaaslasega Belesta aegadest Kaidu Jalakasega.

Nüüd nimetab Jalakas Nooti valelikuks, kellega tema enam äri teha ei taha. Noot sai juhiks vaid seetõttu, et ta oli ühe omaniku kaitse all, selgitab ta. Solvunud Jalakas lahkus Satex Autost.

Kaks esimest aastat ei suudetud Hyundaid eestlastele eriti teadvustada. Ometi suutis Noot 1995. aastal soetada endale kesklinna Pärnu mnt ja Magdaleena tn nurgale uhiuude majja korteri, mille hind küündib miljoni kroonini.

Paralleelselt ajas Noot tulusat äri Ladadega, kuni 1996. aastal hakkasid kehtima uued tollinormid, mis nullis kuus sada Ladat Venemaale importiva firma äri täielikult.

Noot keskendus Hyundaide müügile ning 1997. a edu saabus. Mehe palk oli ligi 40 000 kr kuus, aasta lõpuni oli ettevõte kasumis. Hyundaid läksid hästi, uute sõiduautode müügitabelis jõuti seitsmendaks, tahapoole jäid näiteks Ford, Fiat ja Volvo.

Kokku müüs Hyundai Balti tunamullu 551 autot. Noot oli suutnud seda, milles paljud kahtlesid. Ta müüs sadade kaupa autot, mis ei hiilanud mitte millegagi, oli valmistatud Koreas ja kippus taksojuhtide sõnul kiirelt lagunema.

Hyundai Koreas asuva tehase survel loodi Satex Auto kõrvale Hyundai Balti AS. Esimene jäi edasimüüjaks, Hyundai Balti sai maaletoojaks. Kohe istus Noot Hyundai Balti juhi toolile.

Eelmisel aastal, mil müüginumbrid vähenesid kõigil, suutis Hyundai olla edetabelis veel 13. kohal.

Allakäik algas Koreast Ühispanga vahendusel saadud laenu järel. Liisinguintresside alandamiseks mõeldud laenu tuli tagasi hakata maksma enne autode müümist.

Hyundai Balti müügiplatsile toodi 24 miljoni krooni eest uusi autosid. Noodi hinnangul tuli hunniku autode eest tasuda intressi veerand miljonit krooni kuus, milleks olnuks vaja müüa 60 autot kuus.

«No nii kõvad mehed me ka pole,» nendib Noot.

Tollal Ühispanga poolt Hyundai Baltiga asju ajanud Ott Karolin kinnitab, et kohustusi peab kandma importija isiklikult, mitte pank, kes on vahendaja rollis.

Augustis 1998 tekkis konflikt. Hyundai Balti nõukogule ei meeldinud Noodi töömeetodid ning Noot lahkus ettevõttest septembri alguses.

Noot ei olnud nõus vähendama müügivõrku, põhjendab Hyundai Balti ühe omanikfirma, ASi Ühendatud Kapital juht Hillar Teder. Omanikud olid huvitatud madalama profiiliga tegevusest, et hakata kasumit teenima.

Tänavu 18. veebruaril peatas Hyundai tehas Hyundai Balti importööri staatuse.

Möödunud nädalal kuulutati pankrotistunuks 11 mln krooniga võlgadesse jäänud Satex Auto, mis pankrotihalduri sõnul oli oma vara Hyundai Baltisse kantinud. Tõsi, Noodi allkirja varade müügidokumentidel polnud.

Noot usub, et Hyundai Balti importööri litsentsi tagasi ei saa ning lubab firmasse tagasi mitte minna. Praegu puhkan ja annan Hyundai tehasele aru, lubab Noot Korea autodega edasi tegelema jääda. «Mul on osalusi teisteski automüügifirmades,» paljastab ta.

Hetkel kuum