21 märts 1999

Ettevõtte juhtimine kriisiolukorras

Kunagi on lähtutud väga optimistlikest prognoosidest ja nüüd on raske muutunud situatsioonis hakkama saada.

Müügimehed on harjunud saama supertasusid -- kuidas nüüd öelda, et täna ei ole see enam võimalik. Mitmes ettevõttes on müügimehi, kelle sissetulek on olnud kõrgem kui tippjuhil. Kuidas motiveerida sellist töötajat, kellele isegi juhi palk tundub madalana.

Tippjuht tahaks isegi rohkem teenida, aga ei oska. Samas on tekkinud kahtlus, kas üldse ollakse võimelised jätkama seda äri pikka aega. Võib-olla on tegemist lühiajalise tulemuse halvenemisega, võib-olla on aga strateegia ebaõnnestunud.

Tekkinud on mitmeid operatiivprobleeme: klientidele saadetud arvete tasumine lükkub järjest edasi ja võlgnevuse kogusumma kasvab, ka ettevõttel endal on arved tasumata. Pinged tekitavad konflikte ja arusaamatusi seni hästi töötanud meeskonnas.

Kui probleemid on kuhjunud, peaks ettevõtte tippjuht minu arvates võtma ühepäevase vaheaja. See päev tuleks veeta metsas jalutades või kala püüdes, pannes samal ajal mõttes paika edasise tegutsemise kava.

Ettevõtte jaoks raskel ajal tuleb väga tihedalt siduda taktika ja strateegia. Esimesel etapil on taktika ülekaal küllaltki suur, kuna tuleb lahendada kõige pakilisemad probleemid (eilsed ja tänased küsimused).

Strateegia hakkab seejärel kujunema läbi taktika (nt personalikulude kokkuhoid). Seega -- ettevõttele kriitilisel hetkel peab alustama kiirete probleemide lahendamisega, kuid mitte päevapealt otsuseid langetades.

Mitte mingil juhul ei tohi ettevõtte juht paanikasse sattuda. Tuleb säilitada rahu, istuda maha ja tõsiselt mõelda, mida tuleks ette võtta.

Otsuseid tuleb teha mitmesuguseid. Osa on kiire loomuga, mis tuleb kohe ellu viia. Kui on sellisesse olukorda jõutud, siis ilmselt on midagi viltu ka ettevõtte strateegiaga.

Arvatavasti pole kõiki hädasid võimalik paari kiire otsusega likvideerida, vaid see nõuab visa ja pikaajalist tööd, et taas kindlalt jalad maha saada.

Seega tuleb ühelt poolt «tuld kustutada», aga põhiline rõhk tuleks pöörata analüüsile, selgitamaks, mis sai valesti tehtud ja mida nüüd peaks ette võtma, et olukord paraneks.

Tegemist on tavalise situatsiooniga ettevõtte juhi elus. Juhi töö on alati pingelisem ja loomulik osa sellest on probleemid. Majandus on nagu Ameerika raudtee: alguses tundub kohutavalt kiire nii tõus kui ka langus, kui harjud, jääd magama nagu, mister Bean.

Mõtle sellele:

- tee selgeks, millised on eesmärgid elus. Kas müüginumber on kõige olulisem;

- sea realistlikud eesmärgid. Pessimistlikuma eesmärgi saavutamine motiveerib rohkem kui optimistlike mittesaavutamine;

- ära tee seda, mida sa ei pea tegema. Ära tee alluvate tööd; tee selgeks, millised on probleemid. Sea need prioriteetidest lähtuvalt tähtsuse järjekorda;

- leia igale probleemile lahendus;

- anna osa ülesandeid sekretärile või assistendile;

- kui aega tuleb puudu ? tõuse igal hommikul tund aega varem;

- planeeri puhkus. Igaks päevaks. Igaks nädalaks. Igaks kuuks. Igaks aastaks;

- hinda oma stressi taset. Kas on I, II või III tase. Võta midagi ette. Kui ei taha stressis olla ? ära siis ole.

Hetkel kuum