Tanel Raig • 5 aprill 1999

ERAA leppis oma tagantsundijaga

ERAAst väljaviskamisega sundseisu sattunud Eesti rahvusvaheliste sõltumatute autovedajate liidu (ERSAL) liikmed nõustusid ERAAga leppima ja lubasid temaga hakata oma tegevust kooskõlastama.

ERSALi tegevus ärgitas ERAAd lahendama autovedajate Venemaa probleeme.

ERSAL andis tõuke ERAA SRÜ komisjoni tekkele. Möödunud aasta alguses õnnestus ERSALil Venemaalt enda kätte saada Eestile mõeldud 2000 tasuta teeluba. ERSAL hakkas neid müüma oma kontoris 100 dollarit tükk. Juhtunu uurimiseks moodustas ERAA SRÜ riikide komisjoni.

Et mitte kaotada ERSALile vedajate silmis oma tähtsust, pani ERAA SRÜ komisjoni lahendama ka vedajate Venemaa probleeme. Komisjoni suurimate saavutuste hulka kuulub ERAA Moskva kontroll-dispetsherpunkti loomine, millega lahendati vedajate tahtmatu sattumine tollipettustesse. Korraldatud on ka Eesti vedajate ja Venemaa tollitöötajate ühisseminare.

ERSALi tegevuse halvem pool oli spekuleerimine Venemaa teelubadega. ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp ei ole niivõrd tige selle üle, et ERSA-l sai Venemaalt Eestile mõeldud teeload, mida oleks pidanud jagama ERAA, vaid selle üle, kuidas nad seda tegid. «Nad rikkusid venelastega suhted ära. Viisid need kommertsalustele,» kirub Kuldkepp.

Segadusse ajas ERSALi tekkimine ka autoveofirmad. ERSALi esialgne edu defitsiitsete Venemaa teelubade hankimisel pani firmajuhi mõtlema kumba organisatsiooni kuuluda -- ERSAList saaks Venemaa lube, kuid ERAAle lojaalne olles on lihtsam hankida teiste riikide veolube ja TIR märkmikke.

ERSAL on oma ülesande ERAA Venemaa tegevuse ergutajana täitnud. Leppimisele ja tegevuse kooskõlastamisele võiks järgneda organisatsioonide ühinemine. Rahvusvahelisel tasandil tekitab kaks autovedajate ühendust segadust. Eriti autovedajate huve kahjustavaks muutub olukord siis, kui kahe konkureeriva organisatsiooni suhted taas halvenevad ja enda huve kaitstakse teist mustates.

Hetkel kuum