Andres Reimer • 11 aprill 1999

Jürgenson laseb Sarapi lahti

Jürgenson ütles eile, et ta ei tagane mingil juhul Sarapi vabastamise nõudest. «Pärast reedel ilmnenud fakte on üks kindel -- Tallinna Sadam vajab uut juhti,» lisas ta.

Tallinna Sadam on jäänud arenguvõitluses alla Ventspilsi ja Riia sadamale ja puuduvad laienemiskavad, mis kahandab Eesti konkurentsivõimet võistluses Vene transiidi pärast, põhjendas Jürgenson Sarapi lahtilaskmist.

«Muuga sadamal pole selget arengukava konteinervedude suurendamiseks ja Paldiski sadama areng seisab sootuks,» täpsustas ministri nõunik Andrus Villem.

Sarap ütles eile, et ta ei ole huvitatud enam kui miljoni krooni suuruse kompensatsiooni nimel ametist vabatahtlikult lahkumast, sest tunneb endas jõudu ettevõtet edasi juhtida. Sarapi tööleping lõpeb oktoobrikuus.

Sarap keeldus reedel Jürgensoniga kohtudes vastu võtmast uue sadamajuhi nõuniku ametikohta, sest tema sõnul on etteheited sadama halva juhtimise teemal ülekohtused.

Viie aastaga on Tallinna Sadama veosekäive ligi kahekordistunud ja 1994. aastal ligi 100 miljoni kroonise kahjumiga ettevõtte oli mullu 160 miljoni kroonises auditeerimata kasumis, selgitas Sarap.

«Eelmisel aastal jõudsin nii kaugele, et varem venekeelses ettevõttes saab nüüd kõik koosolekud eesti keeles pidada,» lisas Sarap. «Minu viga on ilmselt olnud erakondade suhtes erapooletu joone pidamine.»

Sarapi toetajad avaldasid eile arvamust, et Tallinna Sadama juhi vahetamist taotleb Isamaaliidu valimiskampaania üks peamisi rahastajaid, ASi Pakterminal nõukogu esimees Aadu Luukas, et võita oma ettevõttele Muuga sadamas paremaid tingimusi.

«Mina küll nii väiklane ei ole,» ütles Luukas eile. «Minu sidumine Sarapi väljavahetamisega ei vasta tõele ja on kahetsusväärne.»

Luukase sõnul pole ka õige väita, nagu suruks ta Tallinna Sadama juhiks Pakterminali peadirektorit Antti Oidsalut, et takistada Muuga sadamas kai ehitamist ASile Eurodek. «Kui Oidsalu kandideerib Tallinna Sadama peadirektori kohale, on see tema isiklik valik,» selgitas Luukas. «Minul ei ole soovi vahetada Tallinna Sadama juhtkonda, sest Pakterminalil on Tallinna Sadamaga normaalsed suhted.»

Pakterminal oli mullu ligi miljardi kroonise käibega Tallinna Sadamas tegutsevatest operaatorfirmadest suurim.

Luukas ütles, et ta rahastas valimised võitnud erakondade kampaaniat eraisikuna, sest kolmikliidu majanduspoliitika toetab ettevõtlust.

Oidsalu kinnitas eile, et Jürgenson tegi talle eelmisel nädalal ettepaneku kandideerida Tallinna Sadama juhatuse esimeheks, et parandada sadamatesse investeerimise võimalusi ja muuta ettevõtte juhtimine läbipaistvamaks.

Praegu ei esita Sarap välisinvestoritele selgelt mõistetavaid tingimusi, samuti ei arvestata ettevõtte juhtimises piisavalt allüksuste juhtide seisukohtadega, märkis Oidsalu. Ta lisas, et ta ei saa sadama juhtimisel tehtud vigu konkreetsemalt selgitada, sest pole veel tutvunud ettevõtte majandusdokumentidega.

Paldiski linnapea Jaan Mölder lükkas eile ümber Eesti Päevalehes esitatud väite, et ta kandideerib Tallinna Sadama juhiks. «Mulle pole seda kohta pakutud,» ütles ta.

Mölder selgitas, et Sarap sai Tallinna Sadama juhatuse esimeheks, kui eelmine juht Peeter Palu halbade laenude võtmises süüdistatuna lahti lasti. «Sarap ise oli finantsdirektor, kes laenude eest otse vastutas,» selgitas Mölder. «Sarap on seni puhanud Palu loorberitel.»

Mölder lausus, et heidab Sarapile ette Paldiski sadama arengu pidurdamist. «Sarapi lahkumise kiirus on tema enda teene,» ütles Mölder.

Jürgenson vahetas reedel välja Tallinna Sadama nõukogu liikmed Kalev Kuke ja Rait Saarti, nimetades nende asemele Kristiina Ojulandi ja Tarmo Rubeni. Täna pärastlõunal toimuva Tallinna Sadama nõukogu koosoleku päevakorras on Enn Sarapi vabastamine juhatuse esimehe kohalt ja endise asekantsleri Tarmo Rubeni kinnitamine nõukogu esimeheks.

Hetkel kuum