12 aprill 1999

Teedeministri teerull

Teede- ja sideministeeriumi teatel ei piirdu minister Toivo Jürgenson ministeeriumi haldusalas olevate ettevõtete ülevaatamisel kaadrivahetusega vaid Tallinna Sadama tippjuhtkonnas. Sadama järel on ministri luubi all Eesti Raudtee.

Äripäev pooldab Tallinna Sadama ja Eesti Raudtee juhtide väljavahetamist juhul, kui see on piisavalt põhjendatud ja uue inimese leidmiseks korraldatakse avalik konkurss. Nii nagu tehti näiteks Eesti Energias.

Toivo Jürgensoni esialgne põhjendus, et Tallinna Sadam on arenguvõitluses Ventspilsile ja Riiale alla jäänud, tundub olevat otsitud. Tallinna Sadama andmetel on tema käive Läti konkurentidega võrreldes kasvanud kiiremini. Nii saaks ju ka Koonderakonna valimiskaotust põhjendada sellega, et Mart Siimanni valitsus ei suutnud Eesti territooriumi laiendada.

Sadama juhtidele võib ette heita läbipaistmatust ettevõtte allüksuste erastamisel. Kõne alla tuleb kasvõi omaaegne osaluse müümine kütusefirmas Scantrans ja sadamate juhtide figureerimine uute operaatorfirmade omanike seas (Stividor, DBT, Ferry Terminal), raudtee puhul näiteks tehingud Eesti Raudtee ametnikele kuuluva vahendusfirma ERC Service kaudu.

Praegu pea vaidlustamatuna välja käidud Enn Sarapi väljavahetamine Anti Oidsalu vastu tähendaks üheselt Pakterminali mõjuvõimu suurenemist Tallinna Sadamas ehk Isamaaliidu reveranssi ühele rahastajatest. Eitamata Anti Oidsalu juhivõimeid on ta läbi aegade tuntud kui Isamaaliidule lähedal seisev isik ja tuleb sadamajuhiks Isamaaliitu spondeerinud Aadu Luukase firma Pakterminal juhi kohalt. Luukas ise on oma seotust sadamamanöövritega eitanud.

Muidugi on tuntud tõde, et võitjate üle kohut ei mõisteta, ja poliitiline tava ei keela nn teerulli käivitamast ehk jõuga oma meeste toomist juhtivatele kohtadele. Seda näitab asjaolu, et Jürgenson asendas enne Sarapi küsimuse arutamist Tallinna Sadama nõukogus tõenäoliselt Jürgensoni taktikale takistuseks saanud reformierakondlasest Kalev Kuke vast kuulekama ja majandusküsimustes mitte nii kodus oleva Kristiina Ojulandiga. Ojulandile on see koht aga kehvavõitu kompensatsioon riigikogu Euroopa asjade komisjoni esimehe koha asemel. Niisiis rakendatakse jõuvõtteid ka koalitsiooni sees.

Loomulikult on ettevõtte juhtkonna väljavahetamine omaniku õigus ja seda Toivo Jürgenson Tallinna Sadama aktsionäride üldkoosoleku õigustes teostabki. Loogilisem oleks aga, kui esmalt avalikustataks põhjused, miks on vaja juhid välja vahetada, seejärel tuleks vabastamisotsus ja avalik uue juhi konkurss. Senine käitumine on aga olnud stiilis: on tõsiseid fakte, mille alusel vabastada, ja on uus mees; nõukogu liikmed peavad nõu, aga salastavad koosolekul räägitu ja alles hiljem hakatakse tasapisi tagandamise tagamaid avama. Ehk seni on jäetud räpakalt kiirustava platsipuhastamise mulje.

Hetkel kuum