13 aprill 1999

Käibemaksuseaduse muutmise ohtlik kava

Rahandusministeerium ja maksuamet esitavad peagi valitsusele käibemaksuseaduse muutmise ettepanekute paketi, kokku kavatsetakse seadusesse teha paarkümmend muudatust.

Äripäeva arvates kätkeb selline seaduse muutmine endas mitmeid ohte, sest ühtse pakina esitades võivad valitsuse ja riigikogu toetuse leida ka sellised ettepanekud, mis halvendavad ettevõtluskeskkonda.

Nii juhtus näiteks 1996. aasta juunis käibemaksuseaduse muutmisega, kui kõige valusamini lõi tookordne protsess liisingufirmasid. Hiljem selgus, et paljud riigikogu liikmed ei saanud arugi, mis nende toel seadusesse sissehääletatud muutustega kaasneb.

Nüüd on käibemaksuseaduse muutmise üks põhjus Eesti liitumine rahvusvahelise kaubandusorganisatsiooniga WTO. Võimalust ära kasutades soovib rahandusministeerium viia käibemaksuseadusesse ka sellised muudatused, mis on varem tekitanud ettevõtjate seas vastuseisu.

Üks selline on säte, mis kohustab residenti kontrollima, kas talle arve esitanud isik on registreeritud käibemaksukohustuslasena.

Piltlikult öeldes muudetakse ettevõtja neile arve esitanud isiku käendajaks ning nad hakkavad maksuameti ees vastutama samuti oma tehingupartneri tegevuse eest.

Teine kahtlase väärtusega muudatus, mida Äripäev ei toeta, puudutab teenuse eksporti. Praegu on võimalik käibemaksu tagasi küsida kohe pärast teenuse osutamist, seaduse muutmisega soovitakse teha nii, et teenuse ekspordi pealt saab enammakstud käibemaksu tagasi küsida pärast seda, kui käibemaks on tasutud.

Sellega pikendab riik käibemaksu tagastamise aega ja ühtlasi on nii võimalik tõhusamini võidelda maksupetturite vastu. Häda on ainult selles, et petturite kõrval kannatavad ka ausad teenuse eksportijad, keda on kindlasti rohkem.

Samas kavandatakse maksumuudatusi, mis on põhjendatud. Nii ei saa omavalitsused enam ettevõtlusega mitteseotud objektide ehitamisel käibemaksu tagasi.

Paarikümne seadusemuudatuse vastuvõtmine ühise paketina muudab seadusloomeprotsessi kiiremaks. Samuti hakkavad muudatused kehtima ühel ajal, mille tõttu on seadustes lihtsam orienteeruda. Kuna aga rahandusministeerium ja maksuamet soovivad seadusesse viia selliseid täiendusi, mis on ettevõtlusele kahjulikud, siis peab vältima nende vastuvõtmist ühise paketina.

Hetkel kuum