Põhjamaade SAS ja Soome Finnair võitlevad lennuturu pärast

Finnair Sverige asedirektori Krister Aarnio sõnul võib arengut võrrelda malemänguga, kus sugugi alati ei vastata samade käikudega. Tema arvates kõlas stardipauk Põhjamaade lennundusturu hõivamises siis, kui SAS pani 1993. aastal käiku otseliini Stockholmi ja Vaasa vahel.

Finnairi vastukäik oli Helsingist alguse saavate Euroopa-lendude suunamine üle Stockholmi. «Strateegiaks oli pakkuda rootslastele otselende sihtkohtadesse, mida SAS ei pakkunud. SAS eelistas ju, et rootslased ja norralased lendaksid üle Kopenhaageni. Meie pakkusime rootslastele esmakordselt võimalust lennata otse näiteks Manchesteri ja Stuttgarti,» selgitab Aarnio. Pärast seda on SAS vastukaaluks hakanud tegema otselende samadesse sihtkohtadesse, Finnair aga pani käiku otseliini Stockholmi ja Vaasa vahel.

Finnair on kasvatanud Arlanda oma tähtsaimaks keskuseks Helsingi järel. Viie aastaga on Finnair suurendanud Stockholmist lähtuvate otseliinide arvu kolmelt viieteistkümnele, Arlanda kaudu Finnairi lende kasutavate reisijate hulk on kasvanud 340 000 reisijalt miljonile.

Hetkel kuulub Finnairile 15% Arlanda välislendudest, SASile umbes 50%. Just uued otseliinid on Finnairil aidanud suurendada ärireisijate arvu. Samal ajal on SASil ärireisijate osakaal reisijate koguarvus kahanenud.

Mullu jaanuaris ostis SAS Soome siselennufirma Air Botnia. Soome-siseselt lendab Air Botnia 9 linna vahel, ka teenindab ta välisliini Kuopio--Jyväskylä--Stockholm. Soome siseturust tahab SAS lähema 2-3 aasta jooksul enda kätte saada 10% ehk 250 000 reisijat.

Kevade jooksul laseb SAS käiku kolm uut välisliini Helsingist Stockholmi, Oslosse ja Kopenhaagenisse. Samuti on Air Botnia taotlenud lennuliini sisseseadmist Helsingi ja Arhangelski vahel.

Finnairil Põhjamaades partnerit pole. SAS on ostnud osaluse koguni viies Põhjala pisemas lennufirmas: Soomes Air Botnia (100%), Rootsis Skyways (25% aktsiatest), Taanis Cimber Air (26%) ja Grønlandsfly (37,5%), Norras Widerøe (3,2%).

Taanlaste Mærsk Air vahetas Finnairi kui partneri SASi vastu välja ning norralaste Braathens kuulub juba kaks aastat osaliselt hollandlaste KLMile.

Aasta eest lõppes Finnairi ja Braathensi lennukoodide vahetamine ja märtsis lõppes ka nende boonuskoostöö. Finnair on soovinud koostööd jätkata, norralased pole initsiatiivi ilmutanud.

Autor: ÄP

Hetkel kuum