Tanel Raig • 26 aprill 1999

Soome AÜ võimetu Eesti vedajate vastu

Soome ametiühingud lõpetasid hiljuti Venemaa autovedajate boikoteerimise. Pärast lühikest vaherahu ähvardatakse aga taas võitluses Soome vedajate turuosa kasvatamise nimel lõpetada Soome sadamates laadimistööd Venemaa autodele.

Eesti eksportöör-importöör võib siiski rahulik olla, sest Eesti ja Soome vahelistes autovedudes Eesti vedajaid soomlaste boikotirelv ei ähvarda.

Eesti ja Soome vahelistes vedudes pole ühe riigi veofirmadel teise riigi vedajatest oluliselt suuremat turuosa. Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) andmetel kasutavad Eesti vedajad aastas ca 20 000 Soome veoluba. Samas suurusjärgus on ka Soome vedajate kasutatav Eesti veolubade arv. Seega pole Soome ametiühingutel põhjust alustada sõda õiglase turuosa saavutamise nimel.

Eesti autovedajate veohinnad pole madalamad Soome ametivendade hindadest. Autovedajate rohkusest tingitud konkurents on hindadele raamid seadnud ning soomlastel pole olnud võimalust vedada kõrgemate hindadega. Kuna hinnatase on võrdne, pole Soome ametiühingutel ka võimalust alustada sõda hindade võrdsustamise nimel.

Eesti veofirma palgakulud on väiksemad Soome firma kuludest, kuna Eesti autojuht saab Soome ametivennast madalamat palka. Eesti Merelaevanduse boikoteerimisel teravalt esile tõusnud Eesti ja Soome töötajate palgavahe on soomlased osanud autoveonduses juba oma kasuks pöörata. Väga paljud Eestis registreeritud firmad on tegelikult Soome firmade tütarfirmad, kuhu on tööle palgatud nii Eesti juhtkond kui ka Eesti autojuhid. Seega pole Soome ametiühingutel võimalust alustada sõda eestlaste madalate palkade vastu, kuna paljudel juhtudel on eestlastele madala palga maksjaks soomlased ise.

Aktsioonidega Eesti autoveofirmade vastu lõikaksid soomlased endale vaid näppu, karistades Eesti veofirmade kõrval paratamatult ka Soome vedajaid.

Hetkel kuum