6. mai 1999 • 2 min
Jaga lugu:

Kas märge made in Estonia aitab toodet müüa?

Ei usu, et see oluliselt toote müügile kaasa aitab, sest Eesti toodete kvaliteet ja tooted ei ole maailmas nii tuntud. Muidugi on kõik suhteline ja sõltub, millisel turul toodangut turustatakse. Lääneturul ei ole märkest made in Estonia abi.

Ekspordi arendamise osas on ettevõtjatel ja riigil palju ära teha. Uuele turule minek või toote arendamine nõuab palju energiat. Samal ajal peab ettevõtja raiskama aega sellele, et hoida ennast kursis ja viia ettevõtte tegevus vastavusse pidevalt muutuva ärikeskkonnaga.

Kui võetakse vastu seadus või pannakse paika mingisugune süsteem, siis hakatakse seda kohe muutma. Kui ärikeskkond oleks stabiilsem ja ei oleks nii kergesti ühe või teise huvigrupi poolt mõjutatav, siis oleks ettevõtjal võimalik rohkem aega kulutada toote arendusele ja turustusele.

Oleneb, kus turul müüa. Kui müüa idaturul, siis on sellisest märkest kindlasti abi, kui aga lääneturul, siis on tegemist suhteliselt tundmatu kaubamärgiga. Sõltub ka valdkondadest. Puidutöötlejatel on sildist made in Estonia küll lääneturul abi.

Kindlasti peab aga püüdlema, et Eesti ettevõtjad hakkaksid rohkem oma toodete kaudu tootjamaad reklaamima ja et märge made in Estonia tähendab lääne tarbijale kvaliteetset kaupa.

See on ausalt öeldes üsna kaheldav. Kui vaadata erinevaid kaupu, siis on paljudel peal märge made in EU. Ma ei näe Eesti päritolule apelleerimises erilisi konkurentsieeliseid välisturgudel. Tähtsam on konkreetse kaubamärgi tuntus ja hinna-kvaliteedi suhe ning teenindus ja logistika, mida koos kaubaga pakutakse.

Eesti päritolu on tugevaks argumentiks Eesti turul ja selles osas on heaks eeskujuks soomlased. Välisturul konkureerimiseks on kindlasti võimalik üles ehitada konkreetseid brand'eja need brand'idei ole seotud konkreetse tootjamaaga.

See oleneb väga palju üldisest PRist. Eesti kui kaubamärgi tuntusele aitab kõvasti kaasa näiteks presidendi teistest erinev esinemine mõnel konverentsil või Eesti lauljate ja sportlaste edukas esinemine.

Kui rääkida toodetest, siis arvan, et Eestis ei ole ühtegi toodet, mida lääneturul tuntakse. Kindlasti on meil aga selliseid tooteid, millel on vanast ajast hea maine idaturul.

Ma aga ei samastaks Eestis tootmist Eesti toodetega. Kaasaja marketingi tingimustes ei ole tootjamaa tavaliselt tootja. Tootjaks on kaubamärgi omanik. Omada konkurentsivõimelist tootmisettevõtet on muidugi suur asi ja sellepärast on Nokia väga kõva näide. Ma ei kujuta aga ette, et kui me oma tööstuse välismaalastele privatiseerime, kuidas siis on võimalik Eestis oma Nokia välja töötada ja selline ettevõte üles ehitada.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt