13 mai 1999

Originaalosa lisab sõiduaastaid

Fordi autoriseeritud teeninduste põhimõtte kohaselt kasutatakse originaalvaruosi, vanemat autot muude osadega remontides peab aga tuginema asjatundja nõuannetele.

Kasutatud Fordil võib olla oma margikaaslase, teise väliselt sarnase Fordiga suuri erinevusi vastupidavuse osas. Mõni Fordi omanik peab oma sajalisi tuulutama hoopis sagedamini kui teine. Selle peamine põhjus on auto remontimise ja hooldamise valed põhimõtted.

Fordi, nagu teistegi autode pikaealisuse saladus on algupäraste osade kasutamine. Firmateenindust kasutav klient saab garantii nii tööle kui paigaldatud originaalvaruosale. Näiteks antakse Fordi süütesüsteemi juhtmetele tehase garantii olenemata läbisõidust 36 kuud, siduritele ja amortisaatoritele 24 kuud (samuti läbisõidupiiranguta). Filtritele ja süüteküünaldele kehtib garantii 12 kuud või kuni uue hoolduseni jne.

Need näited fikseerivad tootja vastutuse piirmäära ega tähenda detaili kasutusea lõppu. Pealiskaudne klient on küsinud: «Kuueaastane kere garantii on läbi, kas nüüd pean hakkama autot vahetama?» Nii suhtudes jõutakse aga absurdini, sest näiteks Ford Focusel on kere garantii koguni 12 aastat.

Fordile mõeldud originaalvaruosa markeeringut tähistavad kirjad Ford või Motocraft, ent nagu mujal Euroopas, on Eestis saadaval Fordide varuosad, mida lahterdatakse B-kategooriasse.

Viimaste kasutamine aga vajab mõningaid eelteadmisi. Näiteks vanemale Fordile piduriklotse valides võite otsustada ka B-kategooria toodete kasuks, sest üldjuhul on needki kvaliteetsest materjalist.

Enne ostu tuleks siiski uurida, kas näiteks Ford Sierra B-kategooria piduriklotsid pole juhtumisi samas hinnas firma esinduses saada olevatega. Sama auto termostaat võib Tallinnas olla hoopis omapäraselt hinnatud -- originaali saate kätte soodsamalt kui koopia.

Asendatavad on ka paljud laagrid, sest mõni tunnustatud tootja pakub originaaliga samaväärseid. Motocrafti akule võib leida soodsama alternatiivi jne.

Ent mootori hammasrihma tasuks vahetada ainult firma teeninduses. Mootori valmistajad on sageli määratlenud hammasrihma vahetuse koos selle juurde kuuluva tugi- või pingutusrulli kohustusliku vahetusega. Seda ei pruugi teada väikese autoparanduskoja töömees.

Tagajärjeks võib olla, et äsja vahetatud hammasrihma äkkpurunemine toob kaasa mootori remondi 30 000 krooni või enamagi eest.

Ka roolisüsteemi osi hankides või kulunud osi asendades tuleks alati eelistada firma teenindust. Töö on tehtud korralikult ning tegija vastutuse probleemi ei saagi tekkida, garantii on nii asendatud osadele kui ka tehtud tööle.

Kui paigaldate õli vahetamisel mitteoriginaal-õlifiltri, võib juhtuda, et pärast mootori käivitamist ei tõuse õlisurve kohe -- see sünnib väikese viivitusega. Mootorile on see igal juhul kahjulik.

Autoregistri andmeil kannab Eestimaa teedel ja tänavatel sõitvast ligi poolest miljonist sõiduautost umbes 10 protsenti (46 723) Fordi ovaali. Jätkuvalt kosutab Fordide osa eelkõige pruugitud auto ostja eelistus.

Palju on pruugitud autode seas Forde, mille valmistusaasta jääb 1980. ja 1990. aasta vahele. Neile autodele pakuvad peale kaheksa Fordi kaubamärgi all tegutseva autohoolduse tehnilist abi autoriseerimata teenindused. Autoriseeritud teenindustele võib aga peatselt lisa tulla, seda eelkõige Lääne- ning Saaremaa arvel.

Vt. ka tabel

1. Fordi keskus, Pärnu mnt 137, Tallinn

2. Ülemiste autokeskus, Ülemiste tee 1, Tallinn

3. Jõe autokeskus, Jõe 9a, Tartu

4. Iru autokeskus, Vana-Narva mnt 16, Maardu

5. Lajos, Jaama 18, Kunda

6. Foxman, Roheline 64, Pärnu

7. Frend Service, Järveküla tee 22, Kohtla-Järve

8. TCS Henry, Metsa 21, Valga

Autor: Enno Poldre

Hetkel kuum