Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas jaemüügi kuue protsendi suurune kasv tuli üllatusena?
Ma ei usu, et need andmed paika peavad. Leidke mõni ärimees, kes usaldab statistikaameti andmeid.
Statistikaamet väidab, et enim kasvas toidukaupade müük. Kui neil on õigus, siis tähendab see, et turgude musta käibe osa on vähenenud või on varimajandusega tegelejad oma tegevuse legaliseerinud ja maksuamet paremini tööle hakanud.
Kasv saab toimuda ainult varimajanduse vähenemise arvel, sest mina jaemüüjana küll ei usu, et esimeses kvartalis tarbimine suurenes. Kindlasti ei ruttaks ma järeldama, et majandus hakkab nüüd kiiresti elavnema.
On küll üllatav. Jaekaupmehed, kellega mina olen rääkinud väidavad, et käibed on vähenenud ja seda nii toidu- kui tööstuskaupade osas.
Kui kaupluste käibed on alla läinud, siis arvan, et varimajanduse osa on suurenenud. Turgude osa suurenemist on näidanud ka EMORi uuringud.
Meie firma küll ei tunne, et toidukaupade müük suurenes esimeses kvartalis 11 protsenti. See on ikkagi suhteliselt suur kasv. Ma ei näe, et oleks toimunud mingit tarbimise suurenemist. Statistika numbritesse tuleks suhtuda reservatsiooniga.
Maksimarketil oli 30protsendine kasv, aga seda võib võtta loomulikuna, sest eelmise aasta augustis avati Rocca al Mare Maksimarket ja osa asju peavad elus ka edasi minema. Selleks aastaks planeerime Maksimarketitele kokku 15 protsendi suurust käibe kasvu.
Mis puudutab statistikat, siis ma ei tea, kas ja kuidas on arvestatud sellesse turgude käibed. Statistikaameti andmeid ei oska ma sellepärast kommenteerida, et ei tea, mis metoodikat nad kasutavad, kuidas nad andmeid koguvad ning neid kokku panevad.
Oleme arvamusel, et jaemüügi käive ja majanduskasv on omavahel seotud, ja sellepärast olid esimese kvartali jaekaubanduse andmed küll üllatavad. Praegu on selline tunne, et kõiki otsi ja majanduse arengut iseloomustavaid numbreid ei saa päris hästi kokku viia ning tegemist on vastuoluliste numbritega.
Jaemüügi kasvu võib põhjendada inimeste käitumisega. Möödunud aasta neljandas kvartalis tegid tarbijad oste liiga vähe ja ostude tegemine lükati edasi. Selle vastu räägib aga tõik, et kõige rohkem suurenes esimeses kvartalis toidukaupade käive. Üks võimalus on varimajanduse osa vähenemine. Selliseid momente, mis muudavad kaubandusstatistika pidamise keeruliseks, on päris palju.
Kui jaekaubanduse numbrid peavad paika, siis on see positiivne märk, sest eratarbimine moodustab sisemajanduse kogutoodangust poole ja see võib tähendada, et ka esimese kvartali majanduskasvu numbrid võivad meid üllatada.