Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas tegemist on hea kampaaniaga?
ETK süsteemiga on ka meil ja meie kolleegidel tekkinud probleeme. Nad ikkagi veel arvavad, et on küllaltki monopoolses seisus ja esitavad tootjatele räigeid tingimusi, et üldse sellesse süsteemi sisse saada. ETK kasutatavad võtted pole kõige eetilisemad. Monopoolsus on majanduses väga halb asi.
Ma üldse ei imesta, et nad proovivad oma kampaaniaga Leiburi turuosa vähendada. See, et Leiburi toodete müügist loobumist põhjendatakse tarbijate soovidega, on täielik jama.
Remedial on Tallinnas esinduskauplus ja sealt on võimalik osta nii importalkoholi kui ka teiste Eesti alkoholitootjate toodangut. Inimesel on võimalik valida ja ei tule kõne allagi, et me valikut piirates sunniksime inimest tarbima oma toodangut. Selline tegevus ei oleks eetiline ja nii sa äris kaugele ei jõua.
Ma sügavalt kahtlen, et sellise otsuse peale on tulnud kaupluste tegevjuhid. Tuleb meelde lapsepõlv ETKs (Tartu Kaubamaja kuulus ETK süsteemi) ja see, kuidas otsuseid tegid need, kes neid täitma ei pidanud. Aastaid on selles süsteemis valitsenud suhtumine, et meie oleme ainsad targad ja tugevad ning kõik teised peaksid sellest aru saama.
Tartu Kaubamajas on selliste kampaaniate korraldamine välistatud. Ainsaks kriteeriumiks kauba müügilolekul on ostjate soov. Ei ole ühtegi teist mõõdupuud peale ostja tahte. Väide, et ostja ei tea ja kaupmees on ostjast targem, on täielik kontramõtlemine. Mitte kunagi ei saa ükski kaupmees olla targem, kui on tema kliendid.
Kampaania eesmärk on pakkuda inimestele rohkem uusi tooteid. Aktsioon kestab nädala ja pärast tehakse kokkuvõtted, mille alusel langetatakse otsused sortimendi osas. Tuntud kaubamärkide osas on tarbijate eelistused teada, kuid uute toodete puhul mitte. Paljude küsimustike abil on selgunud, et just leiva-saia valdkond on see, kus inimesed tahavad uut maitset.
Meie aktsiooni eesmärk on ETK leivatööstuse toodete tutvustamine. Maksimarketi pind on piiratud ja sellepärast loobume ajutiselt osast senistest toodetest.
Ei usu, et selliseid kliente on kuigi palju, kellele on üks Leiburi toode nii oluline, et kui seda poes ei müüda, siis jätab ta sinna poodi minemata ja leiva söömata.
Tarbija suhtes on see diskrimineeriv. ETK kaitseb oma kauplusekettide kaudu iseenda brand'e. Lääne praktikas on see üsna levinud, eriti viimane kümnend tagasi. Kui omanikkond on tootjal ja distribuutoril sama, siis nad sisuliselt kaitsevad nii iseenda turgu ja üritavad võita rohkem raha.
Kui tarbijad peaksid sellepärast valima teise poe, siis saeb ETK küll seda oksa, millel ise istub. Ma klientide lahkumist aga ei usu, sest leivatooteid on palju ja paljuski dubleerivad nad teineteist.
Tavaliselt on kaks brand'i ja kui põhi-brand'i ostutingimused on halvemad või seda ei ole saada, siis ostab klient alternatiivse brand'i. Vaevalt, et sellepärast hakkab klient teise poodi minema.