Andres Reimer • 16. juuni 1999 • 4 min
Jaga lugu:

Kolm meest elutehingu lävel

Tallinna Panga juhi kohalt lahkumise järel tagasitõmbunult äri ajanud Sammelselg sõlmis Eesti Raudtee erastamiseks selle aasta alguses koostööleppe USA transpordikorporatsiooniga Wisconsin Central ja Suurbritannia raudtee-ettevõttega Jarvis. Sammelselg sai lääne partneritelt ülesande kindlustada võit erastamiskonkursil ning tagada sujuv koostöö Venemaa Oktoobriraudtee ja valitsusasutustega.

Erastamisprojekti koondnimetus on Baltic Rail Services, mis saab tõenäoliselt erastamisagentuurile pakkumise tegeva aktsiaseltsi nimeks.

Sammelselja sõnul peitub Eesti Raudtee edu võti heades suhetes Venemaaga. Eesti Raudtee kujutab endast tehniliselt Venemaa Oktoobriraudtee paarisajakilomeetrist pikendust Narvast Tallinna Sadamasse. Venemaa transiit jääb Eesti Raudteele alternatiivideta tuluallikaks. «Halbade suhete korral saaks Oktoobriraudtee ebasoodsat tariifipoliitikat kasutades transiidi Eestist mööda suunata,» ütles Sammelselg.

Olulist rolli Venemaaga suhete korraldamisel mängib Luukas, kelle ettevõtmistele lisab sära tutvus Venemaa esimese asepeaministri Nikolai Aksjonenkoga. Endine Oktoobriraudtee peadirektori asetäitja ja Venemaa raudteeminister Aksjonenko juhib kitsast inimeste ringi, kelle kätte koondub otsuste tegemine Vene raudteel.

Üksnes tänu Aksjonenko isiklikule survele sai võimalikuks Venemaa ülieduka raudteetranspordi ettevõtte Link Oil käivitamine. Eestisse raudteevedusid korraldavast Link Oilist kuulub pool Pakterminalile, pool Luukase Peterburi äripartnerile Kinex. Asjatundjad hindavad Link Oili tegutsemist nii Eesti Raudteest kui ka Venemaa raudteest efektiivsemaks.

Luukase sõnul käsitleb Aksjonenko Link Oili kui pilootprojekti, mille tulemused aitavad Venemaa valitsusel langetada otsust Venema raudtee restruktureerimise ja erastamise suhtes. «Poolteist aastat tagasi olid Venema raudteeministeeriumi vastutavad töötajad Link Oili projekti vastu, kuid tänu Aksjonenko otsusele sai ettevõtmine teoks,» ütles Luukas.

Luukase sõnul huvitub Pakterminal Eesti suurima ja Oktoobriraudtee ühe suurema kaubavedajana vedude sujuvast kulgemisest ega soovi oma ärile raudtee erastamisest takistusi. Tänu sellele, et Link Oil hakkas vedama kaupa Eesti raudteel, pääseb Eesti Raudtee tulevikus pariteetsel alusel vedama Venemaa raudteel, lisas ta.

Luukas on kohtunud nii Wisconsin Centrali presidendi Edward A. Burkhardti kui ka Eesti Raudtee erastamisel konkureeriva USA kompanii OmniTRAX juhtidega. «Firmade juhid tahtsid saada Eesti Raudtee kohta selgust ühe suurima vedaja pilgu läbi,» selgitas Luukas.

Sammelselg asutas Eesti Raudtee erastamiseks osaühingu Ganiger, mille ta kavatseb kanda ettevõtteregistrisse pärast erastamistingimuste väljakuulutamist.

Vastutasuks saab Ganiger osaluse Baltic Rail Servicesis, kuid üksnes selles ulatuses, kui palju ettevõte raha välja käia suudab. «Selles mängus kingitusi ei tehta,» ütles Sammelselg. «Eesti Raudtee maksumust ja investeeringute vajadust arvestades ei saa osalus otsustavalt suur olla.» Sammelselg väitis, et praegu on Ganigeriga seotud vaid tema nimi ja teised osanikud selguvad peale erastamistingimuste avaldamist.

Luukase sõnul on praegu, enne erastamistingimuste väljakuulutamist, vara rääkida, kas tema kavatseb Ganigeri kaudu raudtee erastamisel osaleda.

Hiljuti Väikeettevõtete Assotsiatsiooni presidendiks valitud Riivo Sinijärv, kes on Wisconsin Centrali ja Jarvise konsultant Eestis, tõrjub avalikku huvi oma osaluse suhtes raudtee erastamisel. «Wisconsin Central ja Jarvis on tugev meeskond, ent sellest on vara rääkida, sest erastamistingimused pole veel selged,» ütles ta.

Sinijärv saab rikkaliku tasu, kui USA-Briti meeskond erastamise võidab. Kaotuse korral on Sinijärv tühja tööd teinud.

Venemaa ettevõtted pole Eesti Raudtee peadirektori Parbo Juchnewitschi sõnul Eesti Raudtee erastamise vastu otsest huvi ilmutanud. Majandusraskustes virelev Venemaa vajab ekspordist teenitavat valuutat. Vene ettevõtjad ja riigiasutused huvituvad oma kaupade ladusast kulgemisest Balti riikide transiidiväravate kaudu. «Vene kapital väljendab oma huvi läbi Eestis tegutsevate operaatorfirmade,» selgitas ta. «Nad on valinud kliendi seisuse.»

Ühe Eesti operaatorfirma juhi sõnul jääb võimalus siinsete transiidiettevõtete osaluseks raudtee erastamisel väikeseks, sest neil pole piisavalt raha ja nad konkureerivad omavahel. «Meil pole mõtet omandada näiteks 5protsendist osalust, millega pole võimalik aktsionäride koosoleku otsuseid mõjutada,» lisas ta.

Ilmselt poleks Venemaa ettevõtteil lootust eelläbirääkimistega pakkumist võita. «Raudtee erastamine naabrile pole Eestile kasulik, sest neile müües muutub Eesti Raudtee naabri raudteeäri osaks,» ütles endine teede- ja sideminister Raivo Vare.

Venemaa raudteeasutustega peavad erastajad Vare sõnul saavutama positiivse kontakti, sest endisel Nõukogude Liidu raudteepolügoonil muutub Eesti Raudtee esimeseks erapartneriks Venemaa riigiraudteele.

«Eesti vajab raudteele tugevat tegijat, kes valdab tänapäevast oskusteavet, tehnoloogiat ning omab piisavat tehnilisi võimalusi,» selgitas Vare. «Rahas pole küsimus.»

Teisipäeval Pakterminali juhatuse esimeheks kinnitatud Vare oli enne oma eelmisele tööle, teede- ja sideministri toolile asumist Tallinna Pangas haldusdirektorina Sammelselja alluv.

Wisconsin Central Transportation Corporation on USA ettevõte, kes investeeris rahvusvahelistesse projektidesse ligi 2,6 miljardit krooni. Eelmisel aastal vedas ligi 14 000 töötajaga kompanii 151 miljonit tonni kaupu.

Briti raudtee infrastruktuuri ettevõte Jarvis teeb Wisconsin Centraliga koostööd Inglismaa, Walesi ja ?oti raudteel. Jarvise kuue kuu auditeerimata käive eelmise aasta septembri lõpu seisuga oli ligi 6,5 mld krooni.

Eesti Raudtee vedas mullu ligi 32 mln tonni kaupa. Ettevõtte käive on üle miljardi krooni ja kasum ligi 12 miljonit krooni.

Briti-USA projekt Eesti Raudtee erastamiseks

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt