Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Välisfirmadel on Eesti koolitusturust 30%
Koolituse tellijad on valiku ees, kas eelistada kohaliku päritoluga koolitus-ja konsultatsioonifirmat või usaldada enam välisfirma rahvusvahelist tausta.
Veel kümme aastat tagasi oli Eesti turul peamiselt vaid kaks koolitus- ja konsultatsioonifirmat, tänaseks küünib tegutsevate koolitus- ja konsultatsioonifirmade arv sadadesse.
Lisaks kohalikele tegijatele on lisandunud mitmed tuntud rahvusvahelised organisatsioonid.
Näiteks Rootsis on rahvusvahelised koolitusfirmad suutnud kohalike firmade turuosa kümne aastaga oluliselt vähendada ja hõivata 90% koolitusturust.
Meie tippspetsialistid käivad erialasel koolitusel rahvusvahelistes koolitusfirmades välismaal. Välislektoreid tellime ka Eestisse koolitust andma.
Eestis tegutsevatelt koolitusfirmadelt ostame traditsioonilist koolitust (teenindusalast, müügi-, raamatupidamis- ja juhtimiskoolitust).
Me ei tee olulist vahet siin tegutsevate rahvusvaheliste koolitusfirmade ja kohalike koolitusfirmade vahel, sest nad on kõik kohandatud Eesti oludele. Kindlasti ei tuleks kasuks ainult kohalike koolitusfirmade kasutamine, sest rahvusvaheline kogemus on ülioluline.
Viimastel aastatel oleme kasutanud mitme Eestis tegutseva koolitusfirma teenuseid, et mitte ainult ühe koolitaja käe all kasvada.
Eestis ei ole globaalse koolitusturu tõeliselt suured tegijad veel oma tegevust aktiivselt arendanud. Mõni Eestis tegutsev väliskapitalil põhinev koolitusfirma on omaniku kodumaal vähem tuntud kui Eestis.
Paradoksaalne, kuid kohalikule kapitalile rajatud koolitusfirma trumbiks välismaise koolituskeskuse esindajatega võrreldes võib väga hästi olla rahvusvaheline orientatsioon. Klientide vajadustest lähtudes saab sõltumatu Eesti koolitusfirma sisse osta välispartnerite koolitustooteid.
Ilmselt oleks rahvusvaheliste kontaktide ring ja saadud oskusteave ühekülgsem, kui koolitusorganisatsioon keskenduks ainult ühe välisomaniku valmispakettide müügile Eestis.
Valdavalt USAs loodud globaalsete koolitustoodete turundusloogikas on palju ühist Coca-Cola müügiedendamisega.
Koolituspaketi ostja riskiks ei ole siiski mitte niivõrd globaalse tegija siinse tütarettevõtte juhuslikest kvaliteedihäiretest põhjustatud kõhuvalu, vaid uue juhtimismeetodi sobitamine meie kultuurikonteksti ja majandussituatsiooni.
Klient ootab koolitus- ja konsultatsioonifirmalt teatud valdkonnas head kogemust ja kohalike olude tundmist. Rahvusvahelistel firmadel on olnud võimalus seda kogemust koguda ja üldistada sageli juba aastakümneid ja erinevate arengutasemega riikidest saadud teadmisi.
Kohalike olude tundmine saavutatakse kohalike inimeste tööle palkamise kaudu. Selleks, et klient saaks pikaajalist koostööd teha koolitus- ja konsultatsioonifirmaga, peab viimasel olema palju tooteid, mida pakkuda.
Kuigi Eesti oludes on paarikümne konsultandiga firma juba vägagi suur, on selline konsultantide arv paraku liiga väike toote arendamiseks. Rahvusvahelised koolitus- ja konsultatsioonifirmad kaitsevad oma intellektuaalset omandit üha kiivamalt, mis varem või hiljem teeb kopeerimise Eestimaal väga kalliks.
Rahvusvahelistes firmades on paigas ka uute töötajate sisseelamise ja väljaõpetamise süsteem. Kohalikul firmal on keerukas oma tooteid odavamalt pakkuda, välja arvatud juhtudel, kus kulud kantakse mõne muu asutuse, näiteks ülikooli arvele, mille siis maksumaksja kinni maksab.
Autor: ÄP