Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudtee nõuab kaubakoodi tundmist
Raudteeveo teeb atraktiivseks veetava kauba kaalu ülemmäär -- 60 tonni ühel platvormil või vagunis.
Reeglid Eestist saadetava või Eestisse saabuva raudteeveose vedamiseks on kehtestatud «Rahvusvahelise raudteekaubaveo kokkuleppega» (RRKK, vene k SMGS), millega Eesti ühines 20. aprillil 1992. Peale Eesti on kokkuleppega ühinenud kõik SRÜ riigid, Läti ja Leedu, Albaania, Bulgaaria, Vietnam, Iraan, Hiina, Põhja-Korea, Poola.
Kõikide riikide raudteed teostavad vedusid oma riigi piires. Rahvusvahelisteks vedudeks peab klient tellima teenuse mõnelt ekspedeerijalt, kellel on lepingud teiste (enamasti Vene) riikide raudteedega. Raudteel veetava kauba müügileping tehakse tihti tingimusel, et kaup läheb ostjale üle riigi piirijaamas, sest enamasti on oma riigi firmal riigisisese veo tellimine odavam kui teise riigi ekspedeerijal.
Tüüpiline skeem veol Eestist Ta?kenti on:
1. Eesti Raudteelt tellitakse vedu kuni Eesti-Vene piirini;
2. Vene ekspedeerijalt tellitakse vedu Vene ja Kasahstani raudteedel;
3. klient tellib Usbekistani raudteelt veo oma kaubajaamani.
RRKK kohaselt on paljud detailid raudteesaatelehel unifitseeritud ja kodeeritud, seetõttu peab raudteetranspordi tellija arvestama järgmist:
- kauba saatjal või saajal peab olema raudtee eraldatud kliendikood, mis näitab, et leping raudteega on olemas.
Kuna enamikul firmadest ei ole lepingut Eesti Raudteega, tuleb kasutada raudtee-ekspedeerijat, kellel see on ja kellel on ka leping Vene ja mõne teise riigi raudteedega. Väikeste veomahtude puhul ei ole mõtet hakata endale raudteekoodi taotlema, sest siis tuleb ise täita ka saatelehti ja selle spetsiifika tundmaõppimine on mahukas töö;
- veo tellimisel on soovitatav ekspedeerijale teatada peale sihtjaama samuti sihtjaama kood;
- veetava kauba nimetuse määramisel tuleb teha seda väga täpselt. Kaubakoodide (kuuekohaline) aluseks on Venemaa ühendusteede ministeeriumi «Ühtlustatud kaupade nomenklatuur» ning see eristab kaubagruppe nii täpselt, et näiteks meeste- ja naistemantlite koode on terve lehekülg.
Täpne kaubakood on oluline, sest raudteel (eriti Venemaal) kehtivad ekspedeerijatele erinevad hinnasoodustused eri kaupade osas. Peale selle on olemas oht saada trahvi, kui saatelehele kirjutatud kaubakood erineb kauba nimetusest muude dokumentide järgi.
Raudteedokumendid koostab ekspedeerija välisvedudeks lähteriigi keeles, samuti ühes RRKK töökeeles -- hiina või vene keel. Hiina keelt kasutatakse siiski ainult Vietnami, Põhja-Korea ja Hiina puhul.
Raudteevedude transiitaeg võib olla sama sihtpunkti puhul erinev, kuid selle põhjus ei ole laiskus või kuritahtlik viivitamine, vaid asjaolu, et sõlmjaamades ei pruugi rongide koostamisel mõnedele vagunitele kohti jätkuda ja need peavad ootama järgmist väljuvat rongi õiges suunas.
Vargusi esineb raudteel viimastel aastatel väga harva ja raudtee vastutab veetavate veoste riknemise ja kadumise korral. Samas on mõistlik kindlustada kaup ja tellida veose jälgimine, mis annab vähemalt kord päevas informatsiooni raudteeplatvormi asukoha kohta.
Autor: Paavo Kollom