Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Turvavöötootmisse lisandub kindlust
Teisipäeval kirjutasid Norma ja Rootsi ohutustarvikute tootja Autoliv Inc alla kavatsuste protokollile, mille kohaselt võib Autoliv osta suurema osa Norma aktsiatest. Senise info kohaselt soovib Autoliv saada Norma strateegiliseks investoriks, omandada kuni pool firmast.
Äripäeva arvates avab Autoliv Normale uued perspektiivid.
Normasse tuleb uus tugev korraliku oskusteabega suuromanik. Hea märk on see, et Autoliv tegutseb samal alal, mis lubab eeldata, et tal on Normaga seotud tõsisemad huvid. Kui finantsinvestor on huvitatud vaid oma investeeringu kiirest kasumlikkusest, võib Autolivi puhul arvata, et ta on huvitatud ka Norma arendamisest ja laiendamisest. Seega töökohti Normas vähemaks ei jää, pigem luuakse neid juurde.
Tehingu puhul võib muidugi näha ohtu, et kordub Ruokatalo ja Rakvere Lihakombinaadi stsenaarium, kus suurosaluse ostmisel väikeinvestoritele n-ö vesi peale tõmmati. See võimalus on küll väiksem, sest osalus ei ole nii suur, kui sai Ruokatalo. Kuna ostetakse teise suuromaniku, Norma Grupi käest, siis jõuvahekorrad eriti ei muutu. Küll võib arvata, et lähiaegadel Norma aktsia hind enam ei tõuse. Uudise mõju on möödas.
Autolivi huvi Eestis toota seostub siinse odavama tööjõu ja madalamate maksudega. Maksukoormus muutub kolmikliidu valitsuse lubadusi uskudes veelgi soodsamaks. Tööjõu hinnaga on pigem vastupidi. See muidugi jätab võimaluse, et Autolivil ei ole ühel hetkel enam soodne siin tegutseda ja kordub kurikuulsa näitena aeg-ajalt meelde tuletatav Eesti Tubaka juhtum, st välisomanik sulgeb siinse tootmise. Samas on Autolivil Normat ostes silme ees Vene turg, kus neil kõige paremini pole läinud. Kriisi tõttu peatati turvavöötehase rajamine Moskva lähistele. Nüüd avaneb võimalus kasutada Norma pikaajalisi kogemusi Venemaa turul.
Normal omakorda muutub lihtsamaks toodangu turustamine lääne poole, sest sellega hakkab tegelema Autoliv ise. Peale selle, et Norma turg avardub, muutub tema olukord mõnevõrra kindlamaks. St suuresti ühele ja väga riskantsele, Vene turule orienteeritud ettevõtte riskid on enam maandatud ja hajutatud.
Eestisse tuleb üks suur välisinvesteering juurde. Hind sõltub rootslaste tellitud due dilligence'i (ettevõtte seisu hindamine) ja läbirääkimiste tulemustest. Kas müüjad panevad saadud raha uutesse projektidesse või Ferraridesse, on nende otsustada. Rootslaste deklareeritud strateegilised huvid annavad lootust, et uus omanik ka osaluse ostmise järel ettevõttesse investeerib.