Sirje Niitra • 5 august 1999

Laevafirmad loodavad riigi abile

Euroopa Liidu riikide vahel sõitvatel laevadel lõppes tax-free kaubandus juulist. «Maksuvaba kaubanduse lõppemisel ootaks meid tõenäoliselt kas pankrot või siis hingitsemine ühe-kahe kiirlaevaga,» ütles laevafirma Hansatee avalike suhete juht Malle Aleksius. Euroopa Liiduga liitumisel tõuseks ühe otsa pileti hind Helsingi--Tallinna liinil sõitvatel suurtel laevadel ligikaudu 400 kroonini ja see omakorda vähendaks reisijate arvu umbes poole võrra, näitavad Hansatees tehtud arvutused. Praegu saavad Läänemerel sõitvad laevafirmad oma põhitulu just maksuvabast kaubandusest.

Eesti laevafirmade põhikonkurendid Läänemerel Silja Line ja Viking Line suunavad oma laevad läbi eristaatusega Ahvenamaa sadamate, säilitades sel moel neil maksuvaba kaubanduse. Ehkki Ahvenamaa oma 6500 saarega kuulub Soome koosseisu, on seal oma parlament ja ei kehti Euroopa Liidu maksuseadused.

Hansatee näeb väljapääsu selles, et Eestile kehtestatakse Euroopa Liiduga liitumisel tax-free kaubanduse osas üleminekuaeg või siis antakse mõnele siinsele sadamale Ahvenamaaga samalaadne eristaatus. Kolmanda lahendusena tuleks kõne alla laevaliini riigipoolne doteerimine. Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson on lubanud asja arutada, kuid mingit otsust pole valitsus ses suhtes veel vastu võtnud.

Silja Line Eesti juhatuse esimehe Meelis Laido sõnul tegi laevafirma juulist kehtima hakanud keelu tõttu rea muudatusi. Soome ja Rootsi vahet sõitvad kruiisilaevad läbivad nüüd Ahvenamaa sadamat. Teiseks hakkas Saksamaa-liin (Helsingi--Rostock) sellest suvest kulgema nii Saksamaale sõites kui sealt tulekul läbi Tallinna Vanasadama. Soome ja Rootsi vahel kulgeva Vaasa--Umeå liinil kadus tax-free kaubandus, kuid et liini käigus hoida ja piletihindu mitte kahekordistada, hakkasid Soome ja Rootsi valitsus seda doteerima kumbki ligi 27 mln krooni ulatuses aastas. Laido sõnul on ka Silja Line huvitatud, et Eestile kehtestataks üleminekuaeg tax-free kaubanduse osas, sest see võimaldaks säilitada maksuvaba kauplemist nende Saksamaa-liinil. «Kui soomlased mõtlesid välja midagi nii kavalat nagu Ahvenamaa staatus, siis miks ei võiks eestlased millegi samalaadsega välja tulla,» leidis ta.

Viking Line Eesti kontori juhataja Margit Randla ütles, et kõik firma laevad sõidavad nüüd Soome ja Rootsi vahet läbi Ahvenamaal asuva Maarianhamina sadama. Randla ei välistanud aga võimalust, et tax-free kaubanduse jätkumisel võiksid Vikingi laevad kunagi siiski ka Tallinna sadama kaudu seilama hakata. Seni takistas seda Estline'i monopol Tallinna--Stockholmi liinil.

Soome statistikaameti andmetel kulutab iga turist, kes veedab vähemalt ühe öö Eestis, siin keskmiselt 5260 krooni, mis teeb kokku aastas ligi 16 miljardit krooni. Aastas külastab Eestit umbkaudu 3 miljonit Soome turisti.

Hetkel kuum