Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjad püüavad maksust mööda hiilida
Rahandusministeeriumi nõuniku Andres Vaariku sõnul pole veel konkreetset määrust ametisõidukite kasutamisele erisoodustuse rakendamiseks ette valmistatud, seega ei saa rääkida veel konkreetsetest summadest. Eelmisel aastal avalikkuse vastuseisu tõttu peatatud rahandusministri määruse järgi oleks maksustatav summa olnud 1500 krooni kuus. Seega oleks ettevõte pidanud ametiauto erasõitudeks kasutamise eest maksma üle 10 000 krooni aastas.
Disainifirma Jaa Disain OÜ kommertsdirektor ja üks omanikke Tanel Trööp ütles, et tema puhul on see ülekohus, kui ta peab firma ühe omanikuna maksma riigile maksu auto kasutamise pealt, mille ta on enda tööga välja teeninud. «Mis siis, et auto on firma nimel,» leidis Trööp. «Mina näen, et kõik firma kolm autot tuleb registreerida eraisikute nimele, et ei peaks uut maksu maksma,» ütles ta. Trööpi sõnul on Jaa Disainis kavas autode ümberregistreerimine läbi viia selle aasta jooksul. Ühe Jaa Disainile kuuluva sõiduki eest tuleb veel tasuda liisingumakseid. «Eraisiku kapitalirendi korral on kuumakse küll kõrgem kui firmadele pakutava kasutusrendi korral, kuid kõike annab korraldada,» ütles Trööp.
Advokaadibüroo Tark & Co vandeadvokaat Aare Tark ütles, et ilmselt jääb sõiduki kasutamise iseloomu deklareerimine firmajuhi ja sõiduki kasutaja südametunnistusele. «Kes on enne ausalt makse maksnud, maksab ka erisoodustusmaksu. Kes on enne püüdnud kõrvale hiilida, teeb seda ka edaspidi,» leidis Tark. Tema sõnul on uuest maksust küllaltki lihtne kõrvale hoida. Firma auto registreerimisel eraisiku nimele tuleb tasuda varem sõiduki põhivarasse kandmisel säästetud käibemaks. Tark ütles, et teatud tingimustel on firmal võimalik ka käibemaksu tasumisel raha kokku hoida.
ASi Eesti Helkama Auto ?koda sõidukite müügijuht Kalle Mihkel arvas, et kehtima hakkav erisoodustusmaks mõjutab kindlasti firma müügitulemusi. Kui igakuiseid kulutusi autole veelgi suurendatakse, siis suretatakse odavate autode turg täiesti välja, leidis Mihkels. «Paljud meie kliendid on kahemehefirmad ja väikesed kauplused, kellel ei jää raha uue maksu maksmiseks,» kinnitas ta. «Arvan, et kehtima hakkava erisoodustusmaksu tõttu ostetakse vähemalt paar-kolm ?kodat kuus vähem.»
Kinnisvarafirma ERI Kinnisvara ASi juhatuse liikme Hannes Pihli sõnul nende firmat ametiautodele kehtima hakkav erisoodustusmaks ei mõjuta. «Ajapikku oleme enamiku firmale kuulunud autodest töötajatele liisinud, nii et firma nimel on vaid paar sõidukit,» rääkis ta.
Liisingufirmalt on nõusolek olemas, nii on ka töötajatele meeldivam, et nad saavad endale korraliku sõiduki, ütles ta. Tõenäoliselt tuleb firma nimele jäänud sõidukite puhul leppida kümne tuhande kroonise aastakuluga, möönis Pihl.
Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees Jürgen Ligi ütles, et tulumaksuvabastus ei saa eksisteerida ilma rangema kontrollita tulumaksuseaduses loetletud erisoodustuste üle. «Maksuvabastus ei tohi suunduda eratarbimisse, elatustase küll tõuseks, ent riigi majandust see ei aitaks,» seletas ta. «Kes sellest aru ei saa, proovigu panna end korraks riigi asemele,» nentis Ligi.
«Erisoodustusmaksudest kõrvale hiilimise süsteem on ettevõtjal veres, eks maksuametil lähe selliste kulutuste kontrollimisel raskeks, eriti esimesel aastal,» leidis Ligi.
Jürgen Ligi ütles eile TV3-le, et erisoodustusmaks ei laiene riigiautodele, sest need on soetatud vaid töö eesmärgil.
Riik kavatseb koguda kõikide erisoodustuste pealt järgmisel aastal ca 150 mln krooni. «100% ei õnnestu maksu kogumine kunagi, aga püüdma peab, vastasel juhul oleks tegu sotsiaalse sigadusega,» lausus Ligi.