8 september 1999

Auto kasutamise hüvitus võib tõusta

Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna juhataja asetäitja Lemmi Oro ütles eile, et erisoodustusmaksu kehtestamine peaks kaasa tooma ka isikliku auto ametisõiduks kasutamise eest makstava kompensatsioonimäära läbivaatamise. Praegu saab ettevõte töötajale oma sõiduki kasutamist maksuvabalt kompenseerida 500 krooni eest kuus.

«Ametiauto kasutamist isiklikuks sõiduks ning isikliku auto kasutamist ametisõiduks peaks vaatama koos. Loogiline oleks, et sama suur, kui on kompensatsioon isikliku auto ametisõiduks kasutamise eest, on ka ametiautoga isiklike sõitude maksustamise arvestuslik alus,» rääkis Oro. Samas märkis ta, et lõplikku otsust, kuidas autode maksustamine toimuma hakkab, pole rahandusminister teinud ning praegu pole välistatud ka teistsugused lahendused.

«Põhimetoodika peaks olema selline, et vaadatakse, kui palju maksab ühe auto ülalpidamine kuus koos amortisatsiooniga. Keskmise liisinguauto puhul on see summa 4000--5000 krooni. Soodustuse rahalise väärtuse saamiseks tuleb veel arvestada, kui suur on isikliku ja kui suur ametisõidu osakaal, mis võiks olla umbes pool. Näete, summa tuleb tükk maad suurem, kui viissada või 1500 krooni kuus,» rääkis Oro.

Oro ei osanud eile öelda, millal maksu- ja kompensatsioonimäär lõplikult paika saavad, kuid kinnitas, et autode soetamisel makstava käibemaksu osas muudatusi ei tule.

«Käibemaksuseaduse eelnõu on valitsus heaks kiitnud ning esitab lähiajal riigikogule. Seal on kirjas, et autode puhul, sõltumata liisingu tüübist, ei saa ettevõtted mitte midagi tagasi. See asi on praeguses seisus otsustatud,» ütles Oro. Ta lisas, et erisoodustusmaks kehtestatakse kindlasti ka riigiasutustele.

Ettevõtjaid ühendava Kaubandus-Tööstustuskoja esimees Toomas Luman leidis, et koos erisoodustusmaksu sisseseadmisega tuleks kindlasti üle vaadata ka käibemaksuseadus. Autode kasutamist on kogu aeg kaudselt käibemaksu kaudu maksustatud. Me ei ole põhimõtteliselt erisoodustusmaksu vastu, sest ametiautosid tõepoolest kasutatakse erasõitudeks, aga koos sellega tuleb see käibemaksujama ära lõpetada, rääkis Luman.

Lumani sõnul peab isikliku auto ametisõiduks kasutamise eest makstav kompensatsioon olema sama suur kui kavandatav maks. Selles, et maksu- ja kompensatsioonimäärad ühtlustatakse, Luman aga kahtles. «Mina usun seda siis, kui näen, et dokument on rahandusministeeriumist saadetud kooskõlastusringile,» ütles Luman.

Erisoodustusmaks ametiautoga erasõitude tegemise eest kavatsetakse sisse seada uuest aastast.

Rahandusministeerium põhjendab maksu vajalikkust sellega, et kui ettevõtte tulumaks investeeringutelt kaotatakse, tuleb vähendada võimalusi kasumi ettevõttest väljaviimiseks.

Autor: Henrik Ilves

Hetkel kuum