Andres Reimer • 14 september 1999

Britid võitlevad dotatsiooni eest

GB Railwaysi juhatuse aseesimees Jeremy Long ütles, et raudtee reisijateveole peale makstav riigi dotatsioon on Edelaraudtee äriplaanis tähtsal kohal ja ta ei kujuta reisijatevedu dotatsioonita ette. «Suurbritannias loobuti reisijateveo doteerimisest 30 aastat tagasi, kuid tänaseks on selle juurde tagasi tuldud,» selgitas ta.

AS Edelaraudtee saavutab ettevõtte pressiesindaja Urmas Glaase sõnul tänavu ligi 220 miljoni krooni suuruse käibe, millest suurema osa moodustab 150 miljoni kroonine riigi dotatsioon.

Long ütles, et GB Railways koostas Edelaraudteele äriplaani kümneks aastaks, kuid ta ei soovi pooleliolevate läbirääkimiste tõttu oodatava dotatsiooni suurust ja äriplaani teisi üksikasju avaldada.

Edelaraudtee infrastruktuur vajab igapäevase töö säilitamiseks ilma moderniseerimiseta kohe ligi 500 mln kroonist investeeringut, ütles Katrin Kivi Erastamisagentuurist.

Longi sõnul on Edelaraudteesse tehtavate investeeringute eesmärk suurendada reisirongide kiirust ja liikumissagedust ennekõike Tallinn--Tartu liinil. Ta kinnitas, et Tallinn--Tartu raudteeliin on piisavalt heas seisukorras, et seal sõita 120kilomeetrise tunnikiirusega. «Kavatseme osta uue ja kergema veeremi, millega võib sõita Tallinnast Tartusse kahe ja poole tunniga,» selgitas ta. «Praegune olukord, kui bussid rongidest kiiremini sõidavad, pole normaalne.»

Aktsiaseltsi Eesti Buss tegevdirektor Jesper Andersen ütles, et ta ei näe Edelaraudtees oma ettevõttele võistlejat, sest Eesti Buss kasutab uusi ja kiireid busse. Andersen ütles, et Eesti Buss elab praegu piletite müügist, kuid ei ütleks ära, kui riik teda doteeriks. «200 kilomeetrit on loomulikult ka rongiga üpris mugav sõita,» ütles Andersen.

Long lisas, et ta peab kaugemas perspektiivis silmas Edelaraudtee reisiliinide pikendamist üle Mõisaküla Lätisse, kui Läti raudtee erastamiseni jõuab.

GB Railways loodab Longi sõnul Edelaraudtee ostu-müügilepingu sõlmida juba oktoobris.

Erastamisagentuuri hinnangul võib otsustamine venida detsembrisse, sest Edelaraudtee müügileping sõltub Eesti Raudteele kuuluva infrastruktuuri kasutamise tingimustest. Agentuur aga ei jõua varem seisukohale Eesti Raudtee erastamistingimuste üle, selgitas Kivi.

Riik müüb Edelaraudtee 100 miljoni kroonise alghinnaga aktsiapaki müügi teel, kusjuures ostja kohustub aktsiakapitali laiendama veel 100 miljoni krooni võrra.

Edelaraudtee varade väärtus on ligi 200 miljonit krooni.

Hetkel kuum