Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rõivatootja võitleb oma mudelite eest
«Millegipärast ei näita keegi näpuga elektroonika- või rasketööstuse allhankijate peale,» lausub Madis Võõras.
«Allhanketööd on tegelikult õmblusettevõtte loomulik arenguetapp,» lisab ta. «See on vähetasuv töö ja Klementi ise ei suudakski sellest ära elada.»
Allhankeid teevad õmblusettevõtted hooajaliselt, tagamaks tootmise stabiilsust. Ettevõtte oma kollektsioonide tootmine moodustab enamiku Eesti suuremate õmblusfirmade aastakäibest üle poole.
Teisalt on välismaised tellijad Eesti rõivatootjatega rahul. ASi Sangar müügidirektor Triin Anette Kaasik ütleb, et Eesti tootjate kasuks räägib kvaliteetne töö, kiired tarned ja ärikultuur. Sangaris valmistatud toodang kannab ka Pierre Cardini, Etoni, Stenströms Tiklase ja Harroldsi kaubamärke.
«Välispartnerid on tihti öelnud, et odavama tööjõuga riikidest on Eestis ärikultuur üks kõrgemaid,» räägib Kaasik. «Ja tootmise suudame kiiremini ümber orienteerida kui Kaug-Ida firmad.»
Samas kinnitab Sangari müügidirektor, et firma teeb investeeringuid ka oma kaubamärkidesse juhuks, kui kaovad allhanketööd. «See võib juhtuda umbes viie aasta pärast, kui näiteks Venemaa oma asjad korda saab,» prognoosib Kaasik. «Siis on seal odavam tööjõud ja allhanked hakkavad sinna minema,» lausub Kaasik.
Kaasiku sõnul häirib praegu õmblusettevõtete tootearendust korralike uuringute puudumine. «Tellisime neli aastat tagasi ühelt soliidselt firmalt turu-uuringu. Kui me tulemused kätte saime, oli seal kogu turu maht väiksem kui meie endi müügikogus.» Pärast seda pole Sangar enam turu-uuringuid tellinud.
AS Baltika tellib praegu ise osa allhanketöödest välisfirmadelt. «Mõni aeg tagasi tegime koostööd Soome firmaga Turo, kuid kvaliteet seal meie omast oluliselt ei erine,» räägib Baltika turundusjuht Toomas Tiivel.
Peagi hakkab Baltika tegema koostööd Saksa rõivavabrikuga Bernhardt, tuues turule täiesti uue toote -- made-to-measure ülikonnad. Saksa rõivatehas hakkab valmistama pooltooteid, mis kohendatakse Baltika kauplustes täpselt ostja mõõtude järgi.
«Hooajaliselt ulatub meie allhanketööde osakaal ligi pooleni käibest, aasta lõikes jääb see siiski 23 protsendi piiresse,» räägib Tiivel. Tema sõnul on Eesti õmblustööstustel Balti riikides vähe konkurente ja tööstusharu tulevikuväljavaated on head.
Madis Võõras kiidab samuti õmblustööstuse väljavaateid. «Eesti geograafiline asend Euroopa Liidus on hea ja kui vaadata meie tootmise ümberorienteerumise kiirust, pole meil midagi karta,» ütleb ta.
Autor: Lauri Liikane