29 september 1999

Digitrükk turunduses

Kuigi ilmselt jäävad veel pikaks ajaks alles trükikojad, mis kasutavad trükiplaate, kilesid, vedelat värvi, on nende kõrvale kerkimas uut tüüpi ettevõtted-digitaaltrükikojad. Suurt kasu saab digitrükiga lõigata turunduse vallas.

Aastaks 2005 on umbes pool trükitud materjalidest ilmavalgust näinud digitaalsel kujul. Seda mitte ofsettrükikodade arvelt, vaid tänu uute turuni??ide tekkimisele.

Digitaalne trükkimisprotsess on pea peale pööranud mitmed trükkimise juures seni kehtinud põhimõtted ja reeglid. Trükiettevalmistusprotsess lihtsustub tunduvalt, kuna trükipressiga ühendatud arvuti teeb ära kogu töö: disaineri kujundatud materjal läheb elektroonilisel kandjal otse digitaalsesse trükimasinasse, ära jäävad aega nõudvad ja kulukad trükikiled, värvilahutustööd ning trükiplaadid.

Trükiste digitaalne tootmisprotsess on vähe aeganõudev ja seetõttu sobiv kiire töö teostamiseks. Digitaaltrüki puhul võib tiraazh olla ka üksainus eksemplar või ainult kümme. Juurde saab teha igal ajal, kiiresti ning operatiivselt ja/või vajalike muudatustega. Eelkõige on digitaaltrükk muidugi mõeldud piiratud koguste trükkimiseks, suurte tiraazhide korral on mõistlik kasutada endiselt ofsettrükki.

Kujundatud materjali on hõlbus transportida elektroonilisel kandjal, adressaat saab seda soovi korral muuta, tõlkida või parandada, või koheselt panna digitaalsesse trükimasinasse ning mõne hetke pärast hoida käes valmis materjale.

Digitaalne trükkimine avab uued võimalused firmade marketingitöös -- kutsete, bro?üüride, seminari- ja reklaamimaterjalide operatiivseks valmistamiseks messide ja näituste korraldajatele ja osalejatele ning kaartide, menüüde, plakatite tellijatele.

Järeltöötluse osas pakuvad digitaaltrükikojad elementaarsemaid operatsioone, nagu tööde lõikamine, nuutimine, voltimine, klammerdamine, augustamine ja spiraalköitmine. Uudse võimalusena pakuvad Eesti digitaaltrükikojad personaliseerimise võimalust. Selle asemel, et valmivale trükisele käsitsi peale kirjutada inimese nimi ja muud andmed, teeb seda nüüd digitaalmasin töö käigus.

Digitaaltrükiprotsessi käigus kasutatavad paberid ei erine tavaliselt kasutatavatest trükipaberitest. Küll aga saab määravaks kasutatava paberi formaat ning enamasti kasutatakse digitaalmasinates rullipaberit. Vajaliku suurusega reklaammaterjali on võimalik parajaks lõigata juba trükikojas, kus antakse samuti nõu sobiva paberi valikul. Uute võimalustena paberite osas pakutakse läbipaistvaid digitaalkilesid ning tekstuurpaberit digitaaltrükiks, samuti on võimalik digitaaltehnoloogiat kasutades trükkida etikette. Ennustuste kohaselt on digitaalpaberite turumaht kahe aasta pärast viiekordistunud.

Eestis on digitrükk alles lapsekingades. Oleme aasta turul olnud, meie septembri käive ületab varasemaid kuukäibeid. Põhilised plussid on kiirus, kuna pole vaja teha kilesid ega trükiplaate, väikeste koguste trükkimise võimalus ja personaliseerimine. Seda, et trükisele kirjutab inimese nime peale digitaalmasin trükkimise käigus, kasutatakse palju Läänes nn üks-ühele marketingi puhul. Inimestele saadetakse «Lugupeetud firmajuht»-pöördumise asemel nimeline kiri.

Eestis jagunevad põhitellijad arvuliselt pooleks -- reklaamifirmad ja muud kliendid, mahuliselt on suurem reklaamifirmade osakaal.

Autor: Triinu Aron

Hetkel kuum