Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Volvo ja Mitsubishi lõid käed
Tehingu järgi omandab Volvo 5% Mitsubishi Motorsis, mis omab 11% kohalikust turust ja on sellega Jaapani suuruselt neljas autotootja. Mitsubishi omandab omakorda aastaks 2002 5% Volvo aktsiatest.
Veel teatas Mitsubishi, et ühendab 2001. a lõpuks oma veoautode ja bussitootmise eraldi firmasse, millest Volvo on lubanud osta 20%.
Volvo tegeleb praegu ka oma rivaali Scania ülevõtmisega ning kolme firma kombinatsioon annab kokku maailma suurima veokite ja busside tootmisega tegeleva grupi.
Volvo saab tehinguga juurdepääsu Aasia turule, vähendab arenduskulusid ja täiendab oma toodete nimistut kergete ja keskmiste veokitega.
Kui Volvo müüb aastas 4500 keskmist ja 79 000 raskeveokit, siis Mitsubishi müüb ca 150 000 kergeveokit ja 30 000 keskmist veokit. Sellega edestab grupp DaimlerChryslerit, mis müüs möödunud aastal 220 000 sõidukit.
«Volvol on õnnestunud teha seda, mida DaimlerChrysler alati on soovinud -- tugevdada positsiooni Aasias. See on põnev piirkond, kus eurooplastel pole head müügivõrku,» ütles Hypovereinsbanki analüütik Georg Stoerzen. Praegu on Volvol tootmisbaasid Indias, Hiinas ja Põhja-Koreas.
Mitsubishile annab tehing pääsu Euroopa ja Ameerika turgudele ning hädasti vajatud kiire kapitalisüsti. Juulis ulatusid firma võlad enam kui 17,5 miljardile dollarile.
Analüütikud ei ole kauba suhtes siiski üksmeelel. Kui ühed kiitsid tehingut kui kasulikku mõlemale poolele, siis teised hoiatavad, et Mitsubishi suurimad probleemid jäävad lahendamata. Veokite tootmine on firma kõige tulusam haru, mis samas moodustab vaid 17% kompanii kogukäibest. Leping jätab küsimärgi alla Mitsubishi sõiduautode tootmise, mis valmistas mullu 903 000 autot.
Volvo puhul veetakse paralleele aastaid tagasi nurjunud Renault' tehinguga, kus skeem oli sarnane praeguse aktsiavahetusega. Väidetavalt peab skeem vähendama ülevõturiski Saksa Volkswageni poolt.
Mitsubishi on praeguse seisuga viimane Jaapani autotootja, mis taotleb finantseerimise ja firma juhtimise osas abi välismaiselt konkurendilt. Paljude ekspertide arvates on Jaapani pikaleveninud majanduslangus jaotanud riigi autotööstuse kahte leeri -- tugevad ja nõrgad. Esimesse kuuluvad Toyota ja Honda, teise peaaegu kõik ülejäänud.
Viimaste aastate jooksul on USA Ford Motor Co suurendanud osalust Mazda Motors Corp-is. Sel aastal ostis Prantsuse Renault 37% osaluse Nissan Motor Co-s.
Autor: ÄP