Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soomlasi huvitab raudteevedu läbi Eesti
Soome firma West-East Railway Services lõpetab investorite kokkupanemist uuringuks, mille eesmärk on välja selgitada põhja-lõunasuunalise kaubatee transpordikiirust ja maksumust, ütles ettevõtte juht Pekka Haavisto.
Soome ettevõtjad vajavad Haavisto sõnul lõunasuunalist kaubateed, sest Soome kaup pole võrreldes Rootsi kaubaga transporditingimuste ja maksumuse tõttu Euroopa Liidu turgudel konkurentsivõimeline.
Kui Stockholmist Pariisi on kaup rongiga teel kaheksa tundi, siis peamiselt meritsi veetavad Soome tooted jõuavad samasse sihtkohta 48 tunniga, iseloomustas Haavisto. Soome kaupade transport maksab peamiste konkurentidega võrreldes ligi kolm korda rohkem, lisas ta.
Soome ettevõtetest on Eesti kaudu kaubavedamise vastu ilmutanud huvi näiteks Soome ettevõte Metsä-Serla OY.
Tallinna--Mõisaküla raudteeliini haldava ASi Edelaraudtee juhatuse esimees Jüri Kuusik ütles, et põhja-lõunasuunalise kaubatee rajamist takistab praegu raudtee piiripunkti puudumine Mõisakülas ja Paldiski--Tallinna raudteeliini kuulumine ASile Eesti Raudtee.
«Paldiski liin tuleks erastamise käigus üle anda Edelaraudteele, et uutel omanikel oleks võimalik sellesse investeerida,» lausus Kuusik. «Praegu kardab Eesti Raudtee transiitvedude puhul konkurentsi, mis segab uue kaubatee avamist.»
Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch ütles, et tema ei usu uue kaubatee perspektiivi ega näe vajadust ettevõtte vara üleandmiseks Edelaraudteele.
«Olen 90 protsendi ulatuses veendunud, et põhjast ei tule kunagi arvestatavat transiidimahtu,» sõnas Juchnewitsch. «Selleks tuleb kaubavedu meremeestelt üle lüüa, millesse ma ei usu.»
Juchnewitsch lausus, et kui uue kaubakoridori idee autorid suudaksid garanteerida ligi miljonitonnise veomahu aastas praeguse 100 000 tonni asemel, võiks uue raudteeliini avamist kaaluda ka ilma vara Edelaraudteele üle andmata.
Peaminister Mart Laar lubas hiljuti võtta raudtee piiripunkti avamise Mõisakülas järgmise aasta riiklike investeeringute kavasse. See nõuab ühtlasi ka Eesti-Läti piirilepingu muutmist. Välisministeeriumid peavad nootide tasemel kokku leppima uue raudtee piiriületuskoha avamises.
Teede- ja sideministri nõunik Andrus Villem ütles, et riigi tasandil pole põhja-lõunasuunalise kaubatee rajamisega seni piisavalt tegeletud. «Ammu oleks selleks aeg,» lausus ta.