Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nissan põhjalikule kõhnumiskuurile
Viimasest seitsmest aastast kuus kahjumiga lõpetanud Nissan, mille õlul on 13,3 miljardi dollari eest võlgu, kavatseb koondada 21 000 töötajat (14%) ning sulgeda viis tehast. Eriti Jaapani ärikultuuris, kus inimeste vallandamise traditsioon peaaegu puudub, on sellised sammud tavatult rängad.
Nissani peadirektori Yoshikazu Hanawa sõnul pole firmale alternatiivset lahendust. «Et kompanii ellu jääks, tuleb meil nii talitada,» ütles ta.
Põhjapanevad muudatused Nissanis tulevad vaid seitse kuud pärast seda, kui Prantsuse autotootja Renault ostis 36,8 protsenti oma Jaapani rivaali aktsiatest ja nimetas firma tegevjuhiks esimese mitte Jaapanist pärit juhi.
Restruktureerimisplaani autor Carlos Ghosn -- Renault's tuntud hüüdnime «le cost killer» järgi -- lubab firma aastaks 2002 jälle kasumisse viia.
Selleks tahab Ghosn Nissani tootmisvõimsust 30% võrra vähendada ja toota edaspidi aastas 1,65 miljonit sõidukit. Kui Jaapanis on praegu rakendatud vaid 53% tootmisvõimsustest, siis kavandatavate tehaste sulgemise järel peaks see protsent tõusma 82-le. Ning kui praegu toodab firma oma mudeleid 24 eri põhjal, siis aastaks 2004 jääb käiku vaid 12 põhja. Firma varustajate ringi on aga plaanis aastaks 2002 vähendada praeguselt 1150 firmalt 600-le, mis Jaapanis tähendab iga kümnenda Nissani varustusfirma kadumist.
Euroopa tehaseid kulukärped ei puuduta, sest need tehased on Jaapani omadest efektiivsemad.
Jaapanis teatakse hästi, millistesse raskustesse Carlos Ghosn sattus, kui Renault mõni aasta tagasi tahtis sulgeda üht oma Belgia tehast. Samas arvatakse, et Jaapanis firmal töötajate koondamise ja tehaste sulgemisega sarnaseid probleeme ei tule. Pigem pannakse proovile juhtkonna lubadused taastada Nissan oma endises hiilguses.
«Meil tuleb vabastada ressursid, et suunata need firma põhitegevusse ehk autotootmisesse,» ütles Carlos Ghosn. «Eesmärk on, et Nissan kasvaks, mitte ei kuivaks kokku,» jätkas ta.
Renault' ja Nissani koostöö on kasulik mõlemale poole, kellest kumbki pole üksi piisavalt suur, et rahvusvahelises konkurentsis vastu pidada. Analüütikute sõnul on kümne aasta pärast turul alles umbes kümme autotootjat.
Autor: ÄP