Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Amazon.com -- hulgimüüja interneti fassaadi varjus
Seattle'is elab kaks USA rikkaimat meest -- Microsofti juht Bill Gates ning 1995. a internetis raamatumüügiga algust teinud Amazon.comi omanik Jeff Bezos. Mõlemad said rikkaks infotehnoloogiaga. Ent erinevalt Microsoftist ei leia Amazonis arvutiekraani tagant mitte revolutsioonilist tarkvara, vaid hoopis vanaaegse hulgimüüja.
Üks Amazoni laohooneid asub Seattle'is. Umbes 600 töötajat võtavad riiuleilt ja pakivad CD-plaate, raamatuid, videosid. Ainult CDde ja videofilmide pakkimine on automatiseeritud.
Amazon müüb juba ka koduelektroonikat ja mänguasju. Jõulude lähenedes võetakse appi kuni 5000 töötajat ning siis näeb internetikaubamaja välja nagu jõuluvana päkapikukontor.
Maailma üks tuntumaid internetifirmasid investeerib järjest suuremaid summasid laohoonete ehitamisse ja palkab tuhandeid inimesi kvalifitseerimata tööle. Aasta esimese kuue kuuga kahekordistas Amazon oma laopinda, mis vastab 60 jalgpalliplatsi pindalale.
Amazon ehitab laohooneid ka Suurbritannias ja Saksamaal, kus on avatud kohalikud Amazoni võrgukaubamajad.
Esialgu Wall Streeti investorid veel Amazoni paisuvate logistika, ladustamise- ja palgakulude üle ei muretse. See osa firma tegevusest ei seleta kuidagi internetikaubamaja enam kui 355 miljardi Eesti krooni suurust börsiväärtust. Pigem tugineb see ootustel, et Amazonil õnnestub muuta maailma miljonite inimeste ostuharjumusi.
Vaid paari aastaga on firmal õnnestunud luua USA üks tugevamaid kaubamärke ning ehitada kodulehekülg, mis on konkurentidest kaugelt ees.
Jeff Bezos on veendunud, et Amazon.com saab madalatest kasumimarginaalidest hoolimata tulusamaks kui tavaline jaekaubandusfirma.
«Jaekaubandusketil tuleb avada võib-olla 1000 uut kauplust, et oma kasumit kahekordistada. Internetikaubamajas on fikseeritud kulud kõrged, kuid muutuvkulud selle eest väga madalad. See võimaldab meil tulusad olla ka väikeste marginaalidega,» räägib Bezos.
Samas ei räägi ta, millal Amazon loodab hakata kasumit teenima. Aprillist juunini oli firma kahjum peaaegu kaks miljardit Eesti krooni. Pigem eelistab ta rääkida tulevikust.
«Meie kaugem eesmärk on muuta kõik kaubad kättesaadavaks igas keeles kõikjal maailmas,» räägib ta. Samas ei usu Bezos, et firmast võiks kunagi saada Microsofti-sugune turuliider. «Turg on lihtsalt nii suur, et kellegi kätte ei koondu rohkem kui paar protsenti,» räägib ta.
Euroopas on Amazon praegu ainult elektrooniline raamatukauplus. USAs on firmast saanud maailma suurima tootevalikuga kaubamaja. See suurendab riski, mida möönab ka Bezos. «Kaks suurt ohtu -- me ei suuda kiire kasvuga sammu pidada ning võime uute tegevusalade käivitamiseks valida vale ajahetke. Mitmekesistamine on riskantne.»
Amazoni aktsia ei ole midagi väikeaktsionäride jaoks. Pärast aprillis löödud kursirekordit, kui aktsia hind tõusis 95 dollarile, langes see vaid paari kuuga 40 dollarile. Nüüd on see 75 dollari peal, samal ajal kui muu börs on olnud suhteliselt stabiilne.
Autor: ÄP