Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kas riigilõivude nii järsk tõstmine on põhjendatud?
Üksikutes positsioonides on tegu tõesti järsu tõusuga, aga iseenesest täiendavat koormust selle eelnõuga tuleb laias laastus umbes 130 miljonit. Ülejäänu on varasematest seadustest tingitud.
On püütud tõsta neid lõivusid, mida ei ole tükk aega tõstetud, mis ei tekita suuri sotsiaalseid tagasilööke. Samm iseenesest on loomulikult valus ja ebameeldiv, aga eks ta lähe siis hädavajalike riiklike kulutuste katteks. Ma ei pea siin silmas valitsuskulusid, vaid kogu eelarvet. Midagi ei ole teha, selliseid samme aega-ajalt tuleb ette võtta, need ei rõõmusta kuidagi ka lõivude tõstjat ennast. Ainuke lohutus on see, et erinevalt maksust või maksutõusust, mis fikseeritakse protsendina, on need fikseeritud summad. Kui neid järgmisel raskel eelarveaastal tõstetakse, siis nende koormus jõukuse tõusu ja inflatsiooniga leeveneb edaspidi. Veel olulisem on see, valitsuse sammud järgmise aasta maksukoormuse osas viivad kokkuvõttes umbes kaheprotsendilisele maksukoormuse langusele, vaatamata riigilõivudele ja muudele tagasilöökidele. Aga loomulikult oli see eelarve tegijatel väga raske otsus. Keegi ei ole õnnelik.
Kui otse öelda, siis eks ta ole katte otsimine Tallinna ettevõtete investeeringute tulumaksu kaotamisele. Loodetav lõivude laekumine on ilmselt kuskil 450 miljoni ringis sel aastal, tulevaks aastaks siis 702 miljonit. Nii et tõus on võrdlemisi lakkehüppav, kuigi seal on mõned toiduseadusest tulenevad taksid ka. Rahanduskomisjonis seletades ütlesid valitsuse esindajad, et 60% tuleb siiski lihtsalt takside tõstmisest.
Ta on katte leidmine ja lõivu mõte muutub teiseks, ta muutub nagu maksuks ja see ei ole millegagi põhjendatud. Ei saa sellega päris hästi nõustuda, seda enam, et 1998. a meie koalitsioon tõstis ka lõive. Ja valitsuse plaanile oli tollal riigikogu samuti vastu, sealhulgas koalitsiooni oma saadikud, et see on liiga järsk, ja me pehmendasime seda. Nüüd teeme siis järgmise paugu ja sellega ei tahaks ega saaks nõustuda. Tulumaksu kaotamise idee on järsk ja kiire ja kui auku tahetakse kinni toppida, siis tehakse, mis võimalik. Kolme ministeeriumi esindajad olid ka komisjonis ja tuli välja, et rahandusministeerium on teinud takse veel järsemaks, kui need olid siis, kui neid ministeeriumidega kooskõlastati. Nii et ei tahaks nõustuda sellise asjaajamise käiguga.